אברהם (בייגה) שוחט ז"ל 1936-2024

Thank you for rating this article.

אברהם (בייגה) שוחט (1936-2024) ח"כ ושר מטעם מפלגת העבודה, נפטר והוא בן 87 ו-8 חודשים.

שוחט יליד תל-אביב, ממייסדי קיבוץ נחל-עוז כחבר גרעין נח"ל, ראש המועצה הראשון של העיר ערד וכיהן בה במשך 22 שנה (1967–1989), כיהן כחבר הכנסת מטעם מפלגת העבודה במשך 18 שנה (מהכנסת ה-11 בשנים 1988–2006; כיו"ר ועדת הכלכלה וועדת הכספים), כיהן כשר האוצר בממשלות רבין ופרס (ממשלות 25-26, 1992–1996) ואהוד ברק (הממשלה ה-28, 1999–2001) שבה גם כיהן כשר התשתיות הלאומיות.

אברהם בייגה שוחט

אברהם בייגה שוחט (14 ביוני 1936, כ"ד בסיוון תרצ"ו – 28 בפברואר 2024), חבר קיבוץ נחל עוז בשנים 1956–1957, בוגר תואר ראשון בהנדסה אזרחית מהטכניון ושם כיהן כיו”ר אגודת הסטודנטים. בהמשך כיהן כיו"ר ועד התושבים הראשון של ערד ולאחר מכן ראש המועצה הנבחר שלה. היה נציג ישראל במו"מ על הנספח הכלכלי להסכמי אוסלו (הפרוטוקולים הכלכליים פריז 1994).

קיבל את פרס יגאל אלון לפעילות חלוצית (1984), תעודת הוקרה של הטכניון על פיתוח ערב והנגב (1987), דוקטור לשם כבוד של אוניברסיטת בן-גוריון (1995) ודוקטור לשם כבוד של הטכניון (2002ׂׂׂ).

בתמונה עם אשתו תמה שוחט ז"ל, בתו של רוה״מ לוי אשכול, ממייסדות קיבוץ נחל עוז וממקימות העיר ערד, עובדת סוציאלית ומנהלת המכון להכשרת עובדים סוציאליים.

תמה שוחט

הספדים

נשיא המדינה יצחק הרצוג, יו"ר מפלגת העבודה לשעבר: "פטירתו של בייגה שוחט, משרת ציבור ישר ונחוש, ראש העיר המיתולוגי של ערד שהפך לשר אוצר מצטיין בממשלות ישראל, מותירה אותנו כשאנו חסרים את דמותו שכל-כולה חזון ומעש, ודווקא באחת התקופות המאתגרות בתולדותינו כמדינה. בייגה, שצעד שנים רבות באמון ובשותפות לצדו של רה"מ יצחק רבין, לא היה איש מילים כי אם ביצועיסט חסר מנוח. מי שרצה ללמוד על פועלו היה צריך פשוט להקשיב – לקול הילדים והצמיחה בערד, לשכשוך המים המותפלים, לרכבת הקלה והמכוניות הסואנות בכביש שש, לעשייה במפעלה של אינטל, לתוצרי המהפכה בתקציבים לפריפריה ולחברה, ולעוד ועוד יוזמות שאת פירותיהן יש לזקוף בין היתר לזכותו".

מפלגת העבודה: "מפלגת העבודה מרכינה ראשה עם לכתו של בייגה שוחט, איש מפלגת העבודה ונציג ציבור מהדור שכולנו מתגעגעות ומתגעגעים אליו. בייגה הקדיש את חייו למדינת ישראל. הוא כיהן 22 שנה כראש מועצת ערד ו-18 בתור ח״כ מטעם העבודה. הוא היה שר אוצר שהיטיב עם הכלכלה הישראלית וראה קודם כל את האזרחים. נתגעגע".

יו"ר מפלגת העבודה, מרב מיכאלי: "מפלגת העבודה מרכינה ראשה.
איבדנו היום עוד אחד מעמודי התווך של ממשלת רבין, הממשלה האחרונה מלפני עידן נתניהו, האחרונה שבנתה את מדינת ישראל. בייגה היה האיש שעשה את העיר ערד, וכיו”ר וועדת כספים ובהמשך שר האוצר של רבין ושל ברק יש לו מניות חשובות בכלכלה הישראלית. לפני שנה ליווינו אותו בפרידה מאהבת חייו תמה, היום אנחנו נפרדות ונפרדים ממנו, עוד אושיה של מפלגת העבודה ושל מדינת ישראל. יהי זכרו ברוך
".

מזכ"ל מפלגת העבודה, ערן חרמוני: "בייגה ז"ל, שר אוצר פורץ דרך וביצועיסט שהוביל בתקופתו את כלכלת ישראל לצמיחה חסרת תקדים. ח"כ מקצועי, בקי בפרטים, פעיל ודעתן. פוליטיקאי ישר דרך ואמיץ. אומר את שעל ליבו ללא חשש. ולא פחות חשוב: אדם לבבי שאוהב את הבריות ואהוב עליהם. ממייסדי נחל עוז. ראש המועצה הנבחר הראשון של ערד (משך 22 שנה). בייגה ז"ל היה אדם ערכי וריאלי. איש תנועת העבודה וממנהיגיה הבולטים בשנותיה הגדולות. בשמי ובשם חברי ומנהיגי מפלגת העבודה לאורך השנים, אני מבקש להוקיר את זכרו ותרומתו הענקית למדינה ותנועה ולהשתתף מעומק הלב בצער המשפחה כולה. יהי זכרו ברוך".

ח"כ אפרת רייטן: "בייגה שוחט היה איש של אמת, יושר ועקרונות. ישראל נפרדת היום ממנהיג ''של פעם'', ששילב חזון ועשייה, שנטע תקווה ותמיד גילה יוזמה ואחריות. בייגה היה איש ערכי שנהג בנועם, בענווה ובצניעות. תחסר לנו".

עוד מידע

1. אתר ויקיפדיה, בקישור
2. אתר הכנסת, בקישור
3. אתר השלטון המקומי, בקישור
4. ראיון אישי בערוץ כאן11, בקישור
4. אזכורים באתר הבמה הרעיונית, בקישור

"על מקורה של המסורת וההיסטוריה הלאומית כבסיס לדור הנוכחי לבנות, לשנות ולתקן. נזכור את נפילת העם היהודי ובית מקדשו פעמיים, פעם שניה בגלל שנאת חינם. נזכור - נשנה - נתקן"
ברל כצנלסון, "דבר" 1934

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר 20 שנה, הבמה הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.

מאמרים דומים

יצחק רבין

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי