יעל דיין (1939-2024) ז"ל

Thank you for rating this article.

יעל דיין (12 בפברואר 1939 – 18 במאי 2024) הלכה לעולמה בגיל 85 ו-3 חודשים, שהייתה חברת כנסת מטעם מפלגת העבודה משנת 1992 בכנסות 13,14 ו-15 וכן סופרת ועיתונאית.

מפלגת העבודה: "מפלגת העבודה מרכינה את ראשה על פטירתה של חברת הכנסת לשעבר מטעם המפלגה יעל דיין, אשר השפיעה על דורות רבים של חברות וחברי מפלגה. דיין שהייתה יו״ר הועדה לקידום מעמד האישה וחלוצה בחקיקה כנגד הטרדות מיניות היא מה שכל נבחר ונבחרת ציבור צריכים להיות. כנים, ישרים ולוחמים למען צדק, שוויון, בטחון ושלום. במיוחד בימים אלו, שמעמד הנשים רק הולך ונשחק, שתחושת הביטחון הולכת ומתרחקת מכל אחת ואחד מאיתנו, מדינת ישראל צריכה עוד המון מיעל דיין. יהי זכרך ברוך יעל יקרה🥀" (טוויטר).

מרב מיכאלי, יו"ר מפלגת העבודה: "יעל דיין תזכר לנצח על חקיקת החוק למניעת הטרדה מינית, ועל הקמת הוועדה לקידום מעמד האשה בכנסת. יש לה גם הישגים עצומים במאבק לזכויות להטב"ק ומקום חשוב במאבק על השלום. יעל דיין היא אחת מאותן אמהות ואחיות פורצות דרך שבנו לנו עוד קומה ועוד קומה במאבק להכרה ולשוויון. היתה לי זכות גדולה ללכת בדרכה ולקבל את תמיכתה לאורך כל הדרך. כשהתחלתי את המאבק הציבורי הראשון והענק נגד פגיעה מינית, היא היתה חברת כנסת והעניקה לי אות מיוחד על ההישגים שהשגנו. לפני שנתיים, אני הייתי חברת כנסת והיתה לי זכות להמליץ עליה לפרס מפעל חיים לשוויון חברתי, שבו היא זכתה. יעל דיין לא בחלה במאבק הפוליטי. קשה ככל שהוא לנשים בכלל ולנשים פמיניסטיות בפרט - היא לא נרתעה. היא ידעה ששם נכתבים החוקים, שם מחולקים המשאבים, שם מעוצבת המציאות שלנו. במפלגה, בכנסת, בזירה העירונית - היא היתה שם להלחם על שוויון ושלום, ולעתים קרובות גם לנצח. עבורי ועבור כל אשה ואשה בישראל יעל היא אור שהלכנו לאורו, אם ידענו או לא ידענו. נוחי בשלום יעל יקרה, יהי זכרך ברוך. (טוויטר).

נעמה לזימי, ח"כ: "יעל דיין ז״ל בעלת זכויות מרכזית וחשובה, המהווה נדבך מרכזי בהיסטוריה ההומניסטית והפמיניסטית של ישראל הלכה מאיתנו. היו״ר הראשונה של הועדה לקידום מעמד האישה, יוזמת החוק למניעת הטרדות מיניות והחוק שאוסר על ביזוי אדם בשל נטייתו המינית, וכן מי שיזמה את הכנס הראשון בכנסת בנושא זכויות הקהילה הגאה. אישה אמיצה, פורצת דרך ומעוררת השראה עבור כל נבחרת ציבור. יעל פעלה רבות, במקרים רבים אפילו לבד עבור מיגור אלימות כנגד נשים ולמען זכויות ללהט״ב. היוותה השראה למאבק עבור שוויון ולכולנו. יעל הולכת מאתנו בתקופה קשה וכאובה, ואורה כמגדלור מורה דרך משאיר לנו את המשימה לבנות את ישראל כחברת מופת ראויה וטובה. יהי זכרה ברוך. יהי זכרה מהפכה" (טוויטר).

אפרת רייטן, ח"כ: "חברת הכנסת לשעבר יעל דיין הלכה היום לעולמה. אישה משכמה ומעלה, מעוררת השראה. נכיר לה תודה על כל פעילותה הציבורית האמיצה לאורך שנים ארוכות. באוגוסט האחרון, פירסמה טור בעיתון הארץ. דבריה אלה הם כמעין צוואה שהותירה לנו- "שוויון זכויות והזדמנויות לנשים הוא עמוד התיכון באנושיות, ביהדות ובישראליות שלי, שלנו. המאבק עליו יקבע מה יהיה גורלנו, בין טוב לרע, בין אור לחושך. אם נהיה נבונות ואמיצות — ננצח" (טוויטר).
יהי זכרה ברוך."

חגי מירום, ח"כ לשעבר: "יעל דיין ז"ל הייתה חברה בשמיניה של הח"כים במפלגת העבודה. הייתי חבר השמיניה וחבר קרוב של יעל דיין. כואב ליבי על לכתה של אחת המובחרות שהיו בכנסת אי פעם" (טוויטר).

לימור לבנת, ח"כ ושרה ליכוד: "יעל דיין ואני היינו רחוקות כרחוק מזרח ממערב בעמדותינו המדיניות, אך היינו קרובות כאחיות למאבק הפמיניסטי. פעלנו יחד, בימים בהם יריב פוליטי לא נחשב אויב כדי לקדם נושאים פמיניסטיים, כיהנו ברוטציה כיו״ריות בוועדה הראשונה לקידום מעמד האישה ב-1992, ועוד.. כה עצוב על לכתה. נוחי בשלום 💔" (טוויטר).

שלי יחימוביץ', ח"כ ויו"ר המפלגה לשעבר: "יעל דיין, שאהבתי, הייתה נועזת, ישרה, ובלי בולשיט. החוק המהפכני ופורץ הדרך בקנה מידה עולמי, למניעת הטרדה מינית - הוא שלה. היא עזרה לי בנדיבות, פוליטית וחברית, ואני עצובה מאוד על פטירתה. היא הקדימה את זמנה והיתה לוחמת אמיצה למען שוויון ושלום, ומעשיה המופלאים ישארו כאן לתמיד" (טוויטר).

יאיר גולן: "דיין הייתה אישה פורצת דרך, שהביעה את דעתה בלי מורא ופחד, באמונה עמוקה בצדק ושיוויון סללה את הדרך לקבוצות רבות בחברה הישראלית ועל כך אנו חבים לה תודה עצומה. שולח את תנחומיי למשפחתה ולחבריה".

אבי שקד: "הצטערתי מאוד לשמוע על פטירתה של ח״כ לשעבר יעל דיין. אשת שלום ששורשיה ופעולותיה השפיעו על עיצוב מדינתנו. יהיה זכרה ברוך" (טוויטר).

עשייה פוליטית וציבורית

כיהנה בכנסות 13, 14, ו-15 מטעם מפלגת העבודה והייתה חברה בוועדת החוץ והביטחון, ועדת החקירה הפרלמנטרית לעניין הסחר בנשים, ועדת חקירה פרלמנטרית בנושא האלימות בספורט, וועדת החוקה, חוק ומשפט, יושבת ראש וחברה בוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי, יושבת-ראש ועדת חקירה פרלמנטרית לבדיקת רצח נשים בידי בני זוגן, וועדת הפנים ואיכות הסביבה, וועדת משנה לכח אדם וחינוך בצה"ל.

הקימה את הוועדה לקידום מעמד האישה וכיהנה כיו"ר הוועדה שלוש פעמים והביאה לחקיקת החוק למניעת הטרדה מינית.

כיהנה כחברת מועצת העיר תל אביב-יפו מטעם סיעת מרצ.

בשנת 2002 קיבלה את תואר "יקירת הקהילה" ע"י ארגוני קהילת הלהט"ב.
בשנת 2015 נכללה בין 40 המשפיעים בתולדות קהילת הלהט"ב.
בשנת 2022 זכתה בפרס מפעל חיים מטעם המשרד לשוויון חברתי.

עוד על יעל דיין

1. רשימת פרסומיה, בקישור.
2. אתר וויקיפדיה, בקישור.
4. אתר כנסת ישראל, בקישור.

"עוני זה לא רק לחם. זה מושג רחב. מי שתופש את בעיית העוני כבעיית לחם הוא צר אופקים. עוני הוא בתרבות בחינוך בתעסוקה. עוני הוא בסולידריות ובעוצמה פנימית"
עמיר פרץ

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר 20 שנה, הבמה הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.

מצב מפקד

חברי.ות מפלגה פעילים: כ-48,288
לנתונים המלאים | התפקדות

העבודה בסקרים

נכון לתאריך 24.6.24, העבודה-מרצ עם 11 מנדטים (N12), העבודה 5 ומרצ 4 מנדטים (מעריב)
למעקב סקרים

יצחק רבין

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי