הקריטריונים חסרי משמעות כשאין דירות

Thank you for rating this article.

הקריטריונים לדיור למשתכן, שפרסם שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס, מעלים שאלות מהותיות בנוגע לאופן שבו הוא מעוניין לפתור את משבר הדיור.

לפי אטיאס, כדי לזכות בדירה על פי קריטריונים אלה, על הזוגות הצעירים להיות אנשים לא יצרניים, לא להשתלב בשוק העבודה, לא לתרום לפיתוחה הכלכלי והחברתי של ישראל, אלא פשוט להיות שייכים למגזר הנכון. אותו מגזר ששלח את אטיאס למשרד הבינוי השיכון.

איני בטוח שכוונותיו של השר אטיאס רעות, ואני גם מודע לעבודה הנהדרת שעושים אנשי משרדו. אך במצב הנוכחי של שוק הדירות בישראל, עליו לעמוד על רגליו האחוריות אל מול הממשלה ואף להוביל למשבר קואליציוני.

כך ודאי היה עושה אם היה מדובר במחלוקת סביב סוגיית הכשרות או גיוס חרדים. על שר הבינוי והשיכון להבין כי כולם סובלים מהמצב - זוגות צעירים, משפחות קשות יום, מצביעי ש"ס ומצביעי המפלגות האחרות.

אין צורך להמציא את הגלגל מחדש. מדינת ישראל חוותה משבר דיור חמור יותר בתחילת שנות ה-90 וידעה למצוא את הפתרונות. יצחק רבין ז"ל נבחר לראשות הממשלה בזמן שאלפי אוהלים היו פזורים ברחבי הארץ, והמדינה הייתה בעיצומו של תהליך קליטה של כמיליון עולים חדשים.

זה היה משבר גדול לאין שיעור מזה המתחולל היום. רבין ושר הבינוי והשיכון שלצדו, פואד בן אליעזר, הבינו שכדי לפתור את משבר הדיור על הממשלה להתערב בצורה משמעותית וליצור דיור בר השגה בכל האמצעים העומדים לרשותה. אמצעים כאלה לא חסרים.

לא יסתפקו במילים ריקות

יש מכלול של פעולות שיכולות להביא לפתרון המשבר או לפחות להפחתה דרסטית שלו. ראשית, כדי להבין את הבעיה ופתרונה, יש להפריד בין הדיור הציבורי המיועד למשפחות קשות יום לדיור לזוגות צעירים. כדי לייצר דיור ציבורי אפקטיבי ולא שכונות עוני, על המדינה לדרוש שבכל מכרז של מנהל מקרקעי ישראל או של משרד השיכון יוקצו אחוזים מסוימים לדיור ציבורי.

כך יוכלו אותן משפחות להתערות בתוך אוכלוסייה חזקה שתמשוך אותן למעלה. במקביל, כל מי שאושרה לו דירה בדיור הציבורי אך עקב המצוקה אינו זוכה לקבל אותה, על המדינה לדאוג כי ישלם שכר דירה ריאלי עד קבלתה.

עבור הזוגות הצעירים, שתסכולם הוא שהביא לפרוץ מחאת הקיץ, צריכה המדינה לתגמל קבלנים שיבנו בתוך כל פרויקט כמה דירות קטנות יותר במחירים שבהם יוכלו אותם זוגות לעמוד. במקביל יש לתת לזוגות הללו הטבות והקלות שיאפשרו להם להתחיל לבנות חיים ולהקים משפחה בישראל. עם כל הכבוד לקריטריונים ולכללים, הם חסרי משמעות כאשר אין דירות, ואלו שיש אינן בהישג ידו של הציבור השייך למעמד הביניים ומטה.

לכן הממשלה נבחנת ביכולת שלה לספק תשובה לא רק לשאלה איפה הכסף, אלא גם לשאלה כמה כסף. כמה עולה היום דירה, ומה על הממשלה לעשות כדי שהמחיר הזה יהיה בהישג ידם של רבים. אסור לשר השיכון להפוך את הסוגיה הבוערת הזאת לסוגיה פוליטית. אם יעשה כן, מאות האלפים שהציפו את הרחובות בקיץ האחרון יהפכו למיליונים. הפעם הם לא יסתפקו במילים ריקות.

הקריטריונים לדיור למשתכן, שפרסם שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס, מעלים שאלות מהותיות בנוגע לאופן שבו הוא מעוניין לפתור את משבר הדיור.


לפי אטיאס, כדי לזכות בדירה על פי קריטריונים אלה, על הזוגות הצעירים להיות אנשים לא יצרניים, לא להשתלב בשוק העבודה, לא לתרום לפיתוחה הכלכלי והחברתי של ישראל, אלא פשוט להיות שייכים למגזר הנכון. אותו מגזר ששלח את אטיאס למשרד הבינוי השיכון.


איני בטוח שכוונותיו של השר אטיאס רעות, ואני גם מודע לעבודה הנהדרת שעושים אנשי משרדו. אך במצב הנוכחי של שוק הדירות בישראל, עליו לעמוד על רגליו האחוריות אל מול הממשלה ואף להוביל למשבר קואליציוני.


כך ודאי היה עושה אם היה מדובר במחלוקת סביב סוגיית הכשרות או גיוס חרדים. על שר הבינוי והשיכון להבין כי כולם סובלים מהמצב - זוגות צעירים, משפחות קשות יום, מצביעי ש"ס ומצביעי המפלגות האחרות.


אין צורך להמציא את הגלגל מחדש. מדינת ישראל חוותה משבר דיור חמור יותר בתחילת שנות ה-90 וידעה למצוא את הפתרונות. יצחק רבין ז"ל נבחר לראשות הממשלה בזמן שאלפי אוהלים היו פזורים ברחבי הארץ, והמדינה הייתה בעיצומו של תהליך קליטה של כמיליון עולים חדשים.


זה היה משבר גדול לאין שיעור מזה המתחולל היום. רבין ושר הבינוי והשיכון שלצדו, פואד בן אליעזר, הבינו שכדי לפתור את משבר הדיור על הממשלה להתערב בצורה משמעותית וליצור דיור בר השגה בכל האמצעים העומדים לרשותה. אמצעים כאלה לא חסרים.


לא יסתפקו במילים ריקות


יש מכלול של פעולות שיכולות להביא לפתרון המשבר או לפחות להפחתה דרסטית שלו. ראשית, כדי להבין את הבעיה ופתרונה, יש להפריד בין הדיור הציבורי המיועד למשפחות קשות יום לדיור לזוגות צעירים. כדי לייצר דיור ציבורי אפקטיבי ולא שכונות עוני, על המדינה לדרוש שבכל מכרז של מנהל מקרקעי ישראל או של משרד השיכון יוקצו אחוזים מסוימים לדיור ציבורי.


כך יוכלו אותן משפחות להתערות בתוך אוכלוסייה חזקה שתמשוך אותן למעלה. במקביל, כל מי שאושרה לו דירה בדיור הציבורי אך עקב המצוקה אינו זוכה לקבל אותה, על המדינה לדאוג כי ישלם שכר דירה ריאלי עד קבלתה.


עבור הזוגות הצעירים, שתסכולם הוא שהביא לפרוץ מחאת הקיץ, צריכה המדינה לתגמל קבלנים שיבנו בתוך כל פרויקט כמה דירות קטנות יותר במחירים שבהם יוכלו אותם זוגות לעמוד. במקביל יש לתת לזוגות הללו הטבות והקלות שיאפשרו להם להתחיל לבנות חיים ולהקים משפחה בישראל. עם כל הכבוד לקריטריונים ולכללים, הם חסרי משמעות כאשר אין דירות, ואלו שיש אינן בהישג ידו של הציבור השייך למעמד הביניים ומטה.


לכן הממשלה נבחנת ביכולת שלה לספק תשובה לא רק לשאלה איפה הכסף, אלא גם לשאלה כמה כסף. כמה עולה היום דירה, ומה על הממשלה לעשות כדי שהמחיר הזה יהיה בהישג ידם של רבים. אסור לשר השיכון להפוך את הסוגיה הבוערת הזאת לסוגיה פוליטית. אם יעשה כן, מאות האלפים שהציפו את הרחובות בקיץ האחרון יהפכו למיליונים. הפעם הם לא יסתפקו במילים ריקות.

"העבודה. מפלגה ציונית, סוציאל דמוקרטית, בית מוגדר וברור מאז 1968"
אפרת רייטן, טוויטר 11.7.22

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר 20 שנה, הבמה הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.

מצב מפקד

חברי.ות מפלגה פעילים: כ-48,288
לנתונים המלאים | התפקדות

העבודה בסקרים

נכון לתאריך 24.6.24, העבודה-מרצ עם 11 מנדטים (N12), העבודה 5 ומרצ 4 מנדטים (מעריב)
למעקב סקרים

יצחק רבין

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי