התהליך המוזר של העברת קופות הגמל וקרנות ההשתלמות.
- פרטים
- קטגוריה: מאמרים
- נוצר ב שבת, 24 ינואר 2009 20:41
- מחבר\ת רמי ויטנברג
רקע (הועתק מאתר האוצר)
בחודש אפרל 2004 מינה שר האוצר צוות עבודה בין-משרדי, בראשות מנכ"ל משרד האוצר, שימליץ על הפעולות הדרושות בכדי לבסס מבנה תחרותי בשוקי ההון והכספים בישראל. צוות העבודה כלל את נציגי כל הרשויות האחראיות להסדרה ולפיקוח של פעילות שוק ההון בישראל, ובכלל זה - משרד האוצר, בנק ישראל, הפיקוח על הבנקים, רשות ניירות ערך, רשות הגבלים עסקיים ומשרד המשפטים.
מטרת ההמלצות המפורטות בדו"ח היא להביא, תוך מספר שנים, להפחתת הריכוזיות המאפיינת את שוק ההון ולצמצום ניגודי העניינים המובנים בפעילותם של הגופים הפועלים בו. להערכת הצוות, המדובר בשלב ראשון וחיוני בפתיחת שוק ההון לתחרות, שתתרום ליעילות בפעילות המשקית הריאלית, תהווה גורם מרכזי בהאצת הצמיחה ותביא לגידול ברווחת הציבור.
אני מחזיק בקופת גמל תמר.
הקופה הייתה מנוהלת, עד לשינוי במשק, בסניף הבנק שלי. מתי שרציתי, התקשרתי לסניף או בקרתי בו. ישבתי מול הפקידה המשרתת אותי שנים, יכלתי לשאול שאלות ולקבל תשובות והדרכה.
כטוב ליבי, לפני השינוי, הייתי נכנס לאתר הבנק שלי ובאמצעות זיהוי וסיסמה הייתי מקבל את כל האינפורמצייה.
ביום בהיר אחד, התקשרתי לבנק והפקידה החביבה אומרת לי: "הקופה כבר לא מנוהלת אצלינו העברנו אותה לחברת כלל. הוצאנו חוזר על כך וידענו מראש את הלקוחות שלנו".
אז הלכתי לחפש את קופת הגמל שלי. התקשרתי לכלל גמל. רציתי לדעת מה הסכום שהצטבר לזכותי בקופה.
יש לי מזל. אני משתמש יומי במחשב, הוא חלק בלתי נפרד בכל פעולותי העיוניות. חיפוש באינטרנט אינו מהווה בעייה בשבילי.
נכנסתי לאתר והסתבר שזה לא פשוט. כלל לא מכירים אותי ב"כלל". הייתי צריך להרשם וקבלתי בדאר, לאחר מספר ימים, סיסמה.
קוד גישה, סיסמה הם ביטויים מובנים עבורי.
נכנסתי לאתר, שמח וטוב לב, כולי במתח למה שאמצא. ובכן לא הייתה קופת גמל.
התקשרתי לכלל. לאחר כמה שלבים וקידוד מספרים, תועלתי למענה המתאים. עונה לי בחורה סבלנית ומסתבר שהיא רק מקבלת הודעות.
עמדתי על שלי ובקשתי לדבר עם מומחה לדבר והעיניין אולם היא בנחת וסבלנות דוחה אותי. "השאר מספר טלפון ותעודת זהות. אנו נחזור אליך".
לאחר שלשה ימים הצלחתי לדבר עם הנוגע בדבר והוסבר לי כי הבנק שלי מסר להם מספר תעודת זהות שגוי ולכן קופת הגמל שלי לא מופיעה.
למזלי, אני אדם אסרטיבי. בצעתי מה שנתבקשתי כולל צילום תעודת הזהות, ניסוח מכתב המסביר פשר השינוי בתעודת הזהוי שלי, סריקת המסמך ושליחתו בפקס ובמייל.
לאחר מספר ימים אני מתקשר. שוב "מקבלת ההודעות". שוב ה "יחזרו אליך", שוב ההמתנה לשוא, הטלפון החוזר וחוזר חלילה.
כלל-גמל עדיין בתכתובת עם הבנק שלי בנוגע לפשר מספר תעודת הזיהוי השגוי שלי.
אפשר היה להמשיך בסגא זו אבל חברת כלל היא לא הבעייה. הם עושים כנראה מה שהחוק דורש מהם.
הבעייה היא מה מאות אלפי אנשים מבוגרים שכושר הביטי בעל-פה שלהם דורש שיפור, שאין להם מחשב וכל מה שהם עשו עד השינוי היה לגשת לבנק - לסניף שלהם, לפקידה המוכרת להם ולברר מה עם קופת הגמל שלהם.
היום קיים גוף שנקרא כלל או מגדל או שם אחר. מבחינתם זה גוף וירטואלי. הם לא יודעים לתקשר איתו וחייבים להמתין שאותו גוף ישלח להם בדאר את המסמך עם נתוני קופת הגמל שלהם וכל זה בתנאי שבזמן העברת הקופה או קרן ההשתלמות לא חל שיבוש בשמם או בתעודת הזיהוי שלהם.
אז ה"רקע" בפתיח יעשו את המאמר הזה יותר רציני.
אבל מה זה עוזר לגימלאים המבוגרים ?
התהליך המוזר של העברת קופות הגמל וקרנות ההשתלמות.
רקע (הועתק מאתר האוצר)
בחודש אפרל 2004 מינה שר האוצר צוות עבודה בין-משרדי, בראשות מנכ"ל משרד האוצר, שימליץ על הפעולות הדרושות בכדי לבסס מבנה תחרותי בשוקי ההון והכספים בישראל. צוות העבודה כלל את נציגי כל הרשויות האחראיות להסדרה ולפיקוח של פעילות שוק ההון בישראל, ובכלל זה - משרד האוצר, בנק ישראל, הפיקוח על הבנקים, רשות ניירות ערך, רשות הגבלים עסקיים ומשרד המשפטים.
מטרת ההמלצות המפורטות בדו"ח היא להביא, תוך מספר שנים, להפחתת הריכוזיות המאפיינת את שוק ההון ולצמצום ניגודי העניינים המובנים בפעילותם של הגופים הפועלים בו. להערכת הצוות, המדובר בשלב ראשון וחיוני בפתיחת שוק ההון לתחרות, שתתרום ליעילות בפעילות המשקית הריאלית, תהווה גורם מרכזי בהאצת הצמיחה ותביא לגידול ברווחת הציבור.
אני מחזיק בקופת גמל תמר.
הקופה הייתה מנוהלת, עד לשינוי במשק, בסניף הבנק שלי. מתי שרציתי, התקשרתי לסניף או בקרתי בו. ישבתי מול הפקידה המשרתת אותי שנים, יכלתי לשאול שאלות ולקבל תשובות והדרכה.
כטוב ליבי, לפני השינוי, הייתי נכנס לאתר הבנק שלי ובאמצעות זיהוי וסיסמה הייתי מקבל את כל האינפורמצייה.
ביום בהיר אחד, התקשרתי לבנק והפקידה החביבה אומרת לי: "הקופה כבר לא מנוהלת אצלינו העברנו אותה לחברת כלל. הוצאנו חוזר על כך וידענו מראש את הלקוחות שלנו".
אז הלכתי לחפש את קופת הגמל שלי.
התקשרתי לכלל גמל. רציתי לדעת מה הסכום שהצטבר לזכותי בקופה.
אז יש לי מזל. אני משתמש יומי במחשב, הוא חלק בלתי נפרד בכל פעולותי העיוניות.
חיפוש באינטרנט אינו מהווה בעייה בשבילי.
נכנסתי לאתר והסתבר שזה לא פשוט. כלל לא מכירים אותי ב"כלל".
הייתי צריך להרשם וקבלתי בדאר, לאחר מספר ימים, סיסמה.
קוד גישה, סיסמה הם ביטויים מובנים עבורי.
נכנסתי לאתר, שמח וטוב לב, כולי במתח למה שאמצא.
ובכן לא הייתה קופת גמל.
התקשרתי לכלל. לאחר כמה שלבים וקידוד מספרים, תועלתי למענה המתאים.
עונה לי בחורה סבלנית ומסתבר שהיא רק מקבלת הודעות.
עמדתי על שלי ובקשתי לדבר עם מומחה לדבר והעיניין אולם היא בנחת וסבלנות דוחה אותי.
"השאר מספר טלפון ותעודת זהות. אנו נחזור אליך".
לאחר שלשה ימים הצלחתי לדבר עם הנוגע בדבר והוסבר לי כי הבנק שלי מסר להם מספר תעודת זהות שגוי ולכן קופת הגמל שלי לא מופיעה.
למזלי, אני אדם אסרטיבי. בצעתי מה שנתבקשתי כולל צילום תעודת הזהות, ניסוח מכתב המסביר פשר השינוי בתעודת הזהוי שלי, סריקת המסמך ושליחתו בפקס ובמייל.
לאחר מספר ימים אני מתקשר. שוב "מקבלת ההודעות". שוב ה "יחזרו אליך", שוב ההמתנה לשוא, הטלפון החוזר וחוזר חלילה.
כלל-גמל עדיין בתכתובת עם הבנק שלי בנוגע לפשר מספר תעודת הזיהוי השגוי שלי.
אפשר היה להמשיך בסגא זו אבל חברת כלל היא לא הבעייה.
הם עושים כנראה מה שהחוק דורש מהם.
הבעייה היא מה מאות אלפי אנשים מבוגרים שכושר הביטי בעל-פה שלהם דורש שיפור, שאין להם מחשב וכל מה שהם עשו עד השינוי היה לגשת לבנק – לסניף שלהם, לפקידה המוכרת להם ולברר מה עם קופת הגמל שלהם.
היום קיים גוף שנקרא כלל או מגדל או שם אחר. מבחינתם זה גוף וירטואלי. הם לא יודעים לתקשר איתו וחייבים להמתין שאותו גוף ישלח להם בדאר את המסמך עם נתוני קופת הגמל שלהם וכל זה בתנאי שבזמן העברת הקופה או קרן ההשתלמות לא חל שיבוש בשמם או בתעודת הזיהוי שלהם.
אז ה"רקע" בפתיח והטבלה עם "עיקרי הרפורמה" יעשו את המאמר הזה יותר רציני.
אבל מה זה עוזר לגימלאים המבוגרים ?