הבמה הרעיונית של מפלגת העבודה

אזרחי ישראל הערבים, התאחדו!

Thank you for rating this article.

כן זו פרובוקציה. האם מישהו שם לב לכך שמדינת ישראל הופכת להיות מיום ליום יהודית יותר (וישראלית פחות) ? אין הכוונה לעליה ארצה של יהודים וגם לא על שיעור הלידה של האוכלוסייה החרדית. מסתבר שהמפלגות הציוניות כבר לא כוללות ברשימותיהן לכנסת אזרחים ערבים במקומות בטוחים. הליכוד נוהג לצאת לידי חובה (בנוגע לשילוב מיעוטים) באמצעות חבר דרוזי וגם ישראל ביתנו נוהג כך אך מפלגת העבודה תמיד כללה בתוכה לפחות חבר ערבי אחד במקום בטוח ברשימה שלעתים אף קודם למקום בממשלה. מפלגת "הבית היהודי" של נפתלי בנט מוותרת על האופציה מלכתחילה (שם המפלגה מדבר בעד עצמו…), מפלגת "יש עתיד" של לפיד לא התאמצה ואין ברשימתה עתיד לערבים, "התנועה" של ציפי ליבני אינטימית מידי, בקדימה יש בקושי מקום ליהודים ולש"ס (סליחה, לא רשימה ציונית..) יש אומנם מצביעים ערבים אך בזה זה נגמר. מזל שמר"צ הצילה את כבודן של המפלגות הציוניות וכללה חבר ערבי ברשימה שלה לכנסת.

נראה שהמפלגות הציוניות החליטו לא להתייחס לאזרחים הערבים במדינה כמאגר מצביעים ששווה להתאמץ עבורו. מבחינה פוליטית מדובר כאן בעמדה מעניינת שמובילה אותן לוותר בהינף יד על כ-20% מהבוחרים. על האוכלוסייה הערבית בארץ מוטלת החובה לשאול את עצמה מהן ההשלכות של גישה זו.

אם אנו מתבוננים על עצמנו מבחוץ, זה מה שרואים: מדינה מוקפת במאות מיליוני ערבים, עם מיעוט של כ-20% בתוכה אזרחים ערבים , שולטת בצורה זו או אחרת  על בין 2.5 ל-4 מיליון ערבים פלשתינים בגדה המערבית ובעזה שמהווים לבה רותחת המחכה להתפוצצות. בימים אלה מורכבת קואליציה שלא כוללת אפילו ח"כ ערבי אחד ולבטח לא נציג ערבי בקרבת שולחן הממשלה. זאת משמעות מאוד מדאיגה.

אין ספק שנתונים אלה משפיעים לרעה על יחס הערבים כלפי מדינת ישראל, הן בארץ והן בעולם. גם אירופאים ואמריקאים שערך שוויון הזכויות מרכזי בסולם הערכים שלהם יבקרו את התהליכים הללו.

מעניין שאחד החוקים הראשונים בהסכם הקואליציה החדש הוא חוק שמעלה את אחוז החסימה של המפלגות לכנסת ל-4%. עליה כזו של אחוז החסימה פוגעת קשות במפלגות הערביות ואם החוק עובר (הוא יעבור ככל הנראה) הוא יחסל אותן. אם כך, הנה המסר לציבור הערבי: אם אתם רוצים ייצוג בכנסת, הצביעו עבור אתניות, הצביעו לרשימה ערבית מאוחדת, אחרת לא יהיה לכם ייצוג. מפלגות ציוניות, מלבד מר"צ והעבודה (בקושי) לא דואגות לכם כלל.

המפלגה הערבית שתקום על רקע התפתחות זו לא תהיה מתונה ואנחנו לא נאהב את ההתבטאויות שלה. מפלגה זו גם לא תהיה אסירת תודה על הזכות שמותר לה לייצג מיעוט בלתי רצוי בכנסת. מי בדיוק אשם במצב שנוצר?

אני תקווה שהמפלגות הציוניות בדגש על מפלגת העבודה תסתכלנה מקרוב על הכרזת העצמאות, תתקנה את דרכן ותחבקנה את האוכלוסיה הערבית שלא עשתה דבר על מנת להצדיק את הדחקתה הצידה. בסופו של דבר הם כולם אזרחי המדינה.

"גוש אמונים היא סרטן לרקמה הדמוקרטית של מדינת ישראל. תופעה של גוף שלוקח את החוק לידיים. מעטים המקרים בתולדות היהדות, שחבורה פרועה שכזאת נוטלת לעצמה מנדט בשם שמים, ופורצת אל הרחובות בגסות רוח להטיל אימה וטרור. התביישתי שאנחנו יכולים להידרדר לשפל כזה"
יצחק רבין, פנקס שירות, 1976

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי

הבהרה: זהו אינו אתר רשמי של מפלגת-העבודה | דוא"ל Info@labor.org.il | הצהרת נגישות | תנאי שימוש