הבמה הרעיונית של מפלגת העבודה

זה מלשינון או קו הצדק

Thank you for rating this article.

לפני שבועות מספר, השיק משרד האוצר בשיתוף עם רשות המיסים קמפיין חדש, הקמפיין למיגור תופעת העלמות המס. השורה התחתונה של הקמפיין חדה וברורה מאוד – יש פה חבורת אזרחים בזויים ומגעילים אשר דואגים אך ורק לעצמם ומשום כך, מעלימים הכנסות מהמדינה ולא משלמים את כל המיסים על פי החוק. אותם מיסים חסרים מאוד לקופת המדינה, מגדלים את הגירעון שלה וגורמים בעצם לאזרח ההוגן לשלם יותר. כמה יותר? אף אחד לא בדיוק יודע.

היעד ששם לעצמו משרד האוצר נראה כזה שקשה יהיה מאוד לעמוד בו – לא פחות מ-6 מיליארד ₪ רוצה האוצר להכניס לקופת המדינה כתוצאה מגביית אותם מיסים שנעלמו להם אי שם עמוק בכיסי האזרחים.

הקמפיין גרם לרעידת אדמה לא קטנה אצל האזרחים, בעיקר אצל אלו ששונאים את בנימין נתניהו  ומתנגדים להמשך שלטונו. הם רואים בקמפיין הזה היטפלות לקטן ולחש בניסיון לחלץ עוד כסף, המשך ישיר למדיניות האכזרית והאגרסיבית שהנהיג נתניהו כנגד האזרח הקטן ומעמד הביניים. אותם המתנגדים אומרים באופן כללי – במקום לגבות מחברות הענק, מהתאגידים ומהטייקונים את מיליארדי השקלים אותם הם חייבים למדינה ולא משלמים באמתלות שונות כמו תכנון מס נכלולי, או חוק הרווחים הכלואים השערורייתי, בוחר נתניהו לטפס על גבם של החלשים ושל מעמד הביניים ולסחוט אותם עוד עד כי נראה שלא יישאר מהם דבר.

גילוי נאות – גם אני לא הצבעתי לבנימין נתניהו בבחירות האחרונות וגם אני מצר על כך שהוא ירכיב את הממשלה הבאה, אבל אני בוחר הפעם לנסות ולהסתכל על המהלך מזווית יותר אובייקטיבית מאשר מזווית הבוחר המאוכזב שמאס בנתניהו ובמדיניות הכלכלית שלו. גם אני נגד חוק הרווחים הכלואים וגם אני נגד תכנוני המס הנכלוליים של חבורת הענק והתאגידים.

העלמת מס היא פשע. היא פשע נגד החוק ופשע נגד החברה. איני מבין מדוע נהיה במחוזותינו נהיר לכולם כי העלמת מס של האדם הממוצע, זה מהמעמד הבינוני, היא נורמה מקובלת וסבירה. רבים רואים בזה מעשה צדק, מעשה כנגד מדינה נפשעת שגוזלת וחומסת ככל שהיא יכולה ואני שואל – האם זו סולידריות אמיתית? האם זהו צדק חברתי? מדוע דבר שהוא פעם אחת מעבר על חוקי המדינה ופעם שנייה, ולא פחות חשובה, פגיעה בסולידריות החברתית, נהיה דבר שמצדיקים ומתרצים בכל מיני נימוקים שונים ומשונים. מדוע אנשים הגונים אשר עובדים קשה מאוד למחייתם ומשלמים הכל כפי שצריך, צריכים להרגיש פרייארים על כך שהם משלמים מס כחוק? מדוע הם צריכים להרגיש שרומסים אותם ? האם זהו באמת צדק חברתי שגורם לאזרחים רבים לחשוב שלגנוב מהמדינה זו מצווה? אני חושב כי הרבה פעמים מדובר ביצר אנרכיסטי גרידא, או בשנאה טוטאלית לבנימין נתניהו וממשלתו. שנאה אשר מובילה לעיוורון מחשבתי ולעיוות של ערכי המוסר והצדק.

הרי מובן לכולנו שאם פחות משלמים מס, יש למדינה פחות כסף ואם יש למדינה פחות כסף והיא נכנסת לגירעונות הדבר יבוא על חשבוננו-האזרחים הממוצעים והשכבות החלשות. מובן גם שהסולידריות והשוויון נפגעים ובכך נפגעת החברה כולה-זה לא צדק חברתי להעלים מס, זה לדפוק עוד קצת את האנשים ההגונים שמשלמים כפי שצריך. אף אחד לא יוצר צדק חברתי כשהוא מעלים מס, נהפוך הוא, הוא יוצר קרע חברתי.

טענה נוספת שמושמעת היא מה פתאום הולכים לחפש ולעצור את הסטודנט שמשלים הכנסה משיעורים פרטיים, את המלצרית ששוכרת דירה ובקושי גורמת את החודש או את האיש הנחמד שלוקח את הכלב שלך לטיול ומוסיף לכיסו כמה שקלים. נו באמת, יש גבול להולכת השולל. מובן לכולם, גם לאלו שטוענים את הטענה השטותית הזו שאין בדברים הללו כלום. אזרחים לא ידווחו עליהם ואני גם די בטוח שרשות המיסים לא תגיע לעצור ולאכוף את החוק עליהם. הם לא הבעיה, הם לא הפתרון לבעיה ואצלם לא שוכב הכסף הגדול. הכסף הגדול מהעלמות מס שוכב, במקביל לאותן חברות ענק ותאגידים, אצל בעלי עסקים ובעלי מקצועות חופשיים רבים. אצל עורך הדין, רואה החשבון, בעל בית הקפה, בעל המוסך, החשמלאי, הנגר, האינסטלאטור והיד עוד נטויה. רבים מהם מעלימים מס כעניין שביגרה. פה שוכחים לדווח על איזו עסקה, שם לא מוציאים חשבונית ומכניסים את המזומן ישר לכיס. כך מצטברות להן ההעלמות  והסכום שנעלם מקופת המדינה הולך וגדל. העלמת מס נהייתה כה מקובלת עד כי אצל הרבה בעלי מקצוע מקובלים שני מחירים – עם מע"מ ובלי מע"מ. הרי זו שערורייה שאין כדוגמתה.

ולכן, מוטב לעצור ולהביט על המהלך בעין אובייקטיבית. המהלך הוא נכון וצודק. הנורמה של העלמת מס בזויה ופסולה. מוטב כי כל האנשים אשר רוצים צדק חברתי יבינו כי צדק חברתי מתבטא גם בתשלום מס למדינה, גם אם מי שמנהל אותה לא מוצא חן בעינינו וגם אם גובה המס לא נראה לנו.

עד הפעם הבאה.

 

 

 

"מדיניות ישראל צריכה לקרב את השלום. יש רק שתי אלטרנטיבות, שלום והשמדת ישראל"
דוד בן-גוריון, מוקד 1970

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין - 2015

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי

הבהרה: זהו אינו אתר רשמי של מפלגת-העבודה | דוא"ל Info@labor.org.il | הצהרת נגישות | תנאי שימוש