הבמה הרעיונית של מפלגת העבודה

קטינים הועסקו בפריימריז העבודה בניגוד לחוק

Thank you for rating this article.

מפלגת העבודה, שעל דגלה חרות המאבק לשיוויון וצדק חברתי -  צריכה להקפיד קלה כבחמורה ויטיב מרכז המפלגה ולהבא, להוציא הנחיות מפורשות לנושא העסקת ילדים בתנאים הוגנים ... ותודה לעיתונאי רועי (צ'יקי) ארד על תחקיר המציב ראי לא נעים בפני חברי המפלגה:

בפריימריז של מפלגת העבודה הועסקו בקלפיות של הקריות וחיפה קטינות וקטינים, חלקם בני 15, בניגוד לתנאי הסף הקבועים בחוק – כך טוענים מועמדים ופעילים במפלגה.

עיקר העדויות מגיעות מהקלפי שהוצבה בקניון שבקרית מוצקין. לדברי הפעילים, כעשרה צעירים וצעירות עם חולצות המתמודדים עמדו מחוץ לקלפי וחילקו חומרי תעמולה מבוקר עד ליל, במשך יותר מ-12 שעות. זאת בעוד שהחוק מתיר העסקת קטינים לתשע שעות ביממה לכל היותר. בנוסף, הנערים עבדו עד 21:00 לפחות, אף שהחוק לא מתיר העסקה אחרי 20:00. לכל אלה יש להוסיף את העובדה שיום העבודה האינטנסיבי בא על חשבון יום לימודים.

פעילים במפלגה ציינו את שמה של סיגל אברהם, ראש סניף קריית ביאליק במפלגה, כדמות שניהלה את פעילי השטח בקלפי במוצקין. אברהם תמכה בפריימריז במספר מתמודדים, אבל מכחישה אחריות לגיוס ולארגון הנערים: "אני ממש לא קשורה. תפנו למועמדים. אני לא הבאתי אותם". לדברי הפעילים, הנערים חילקו בין היתר חומרי תעמולה של המועמדים בנימין בן אליעזר (מקום 5 ברשימה), אראל מרגלית (10), לאה פדידה (31), יעל ארן (36) וברוך זלץ (29). המועמדים מכחישים כל קשר להעסקה הלא חוקית לכאורה, ואכן יש לציין כי לרוב אין לפוליטיקאים עצמם קשר ישיר לפעילי השטח, והעסקתם נעשית על ידי מטות המועמדים.

"לא ראיתי בקלפי ילדים", סיפר המועמד ברוך זלץ, יו"ר ההסתדרות לשעבר במרכז חיפה, שביקר בקלפי בקרית מוצקין ביום הפריימריז. "אם ילד לבש חולצה שלי, זה  לא אומר שהוא עבד בשבילי. חוץ מזה, ילדים עובדים גם בבורגר ראנץ'. עבדתי עם סיגל אברהם ועם פנסיונר אחד, לא העסקתי בכלל עובדים באזור. קרית מוצקין זה המגרש הביתי שלי. אני לא צריך להחזיק שם צעירים, בטח לא בשכר".

המועמדת יעל ארן, שסיירה גם היא בקלפי ביום הבחירות, אמרה: "אין לי מושג על מה מדובר, באתי לשם רק לכמה דקות. לחצתי ידיים. לא שמתי לב מי קטין ומי לא". המועמדת לאה פדידה, מנהלת המתנ"ס ביקנעם, הסבירה כי "אותי לא ייצגו ילדים, רק סיגל אברהם. הילדים עבדו עם מועמדים אחרים, אני לא זוכרת איזה". מיקי יפרח, שסייע לאראל מרגלית באזור הצפון, טען: "כל מי שעבד אתנו עזר בהתנדבות. אולי אתה מתכוונים לילדים של פעילים ותיקים או לפעילי נוער העבודה". מטעם ח"כ בנימין בן אליעזר נמסר: "לא העסקנו עובדים בשכר בקריית מוצקין".

לעומת המועמדים, ה', פעיל בעבודה, מכיר היטב את שיטת ההעסקה של הקטינים: "בבחירות מקדימות נדיר מאוד לגייס מספיק מתנדבים לכל הקלפיות, וילדים שרוצים לעבוד לא בעיה להשיג", הסביר. "משלמים להם מזומן בסוף היום ולהתראות. לזלץ, למשל, היו כמה ילדים בכל קלפי. "גם המועמד שעבדתי אתו העסיק ילדים, אבל חוקית, מעשר עד שבע בערב", אמר.

ג', פעיל שהוצב בקלפי במוצקין, משוכנע שלא מדובר בנוער שפעיל במפלגה. "אני בספק אם אפשר היה שלא לראות את הנערים. הם חילקו פליירים לכל מי שעבר בקלפי", תיאר. "הם לבשו חולצות של מועמדים שונים אבל נראו כקבוצה. כשהגעתי לשם ברבע לתשע בבוקר, הם היו כבר במקום. ב-21:00 הם ניקו את הכול והסירו את הפוסטרים של המתמודדים. בטח שכל המועמדים מכחישים. הם יודעים שזה לא בסדר". פעילה אחרת אישרה גם היא את הפרטים וציינה כי הנערים מקבלים כ-30 שקל לשעה עבור שעת עבודה.

בפריימריז של העבודה אומנם נשבה השנה רוח רעננה של התנדבות ואידאולוגיה, אבל כנראה שלא בכל הארץ ולא אצל כל המתמודדים. סיפורים דומים לזה של מוצקין תוארו גם לגבי שאר הקלפיות באזור. אחד המועמדים מתאר את מאחורי הקלעים של הבחירות המקדימות באזור הצפון כהתנהלות רקובה. "לקחו כסף מכמה מתמודדים ובתמורה ארגנו פעילים, בהם ילדים, וספסרו בקולות", תיאר. "הם מחקו מועמדים כמוני שסירבו לשלם. לדעתי בכירי המפלגה בחיפה ידעו הכול. במוצקין, הילדים קיבלו הוראות משולחן מסוים, ראיתי את זה בעצמי". לדברי המועמד, שביקש לשמור על אנונימיות, קבלני הקולות ומעסיקי הילדים "עשו הכול כדי שלא ניתן יהיה להוכיח שזה פלילי. הם לא פנו אליי, אלא העבירו מסרים דרך גוף שלישי. המתווכים אמרו לי: 'רוצה קולות? תשלם כסף'". עוד הוא ציין כי "המועמדים עצמם לא יכלו לדעת שהועסקו בשמם קטינים. אני מכיר חלק מהם אישית, והם אנשים טובים, המתמודד לא יכול לשלוט בהכל". 

מתמודד נוסף בפריימריז טוען שמדובר בתופעה פסולה שרווחת לא רק באזור הצפון, אלא בכל הארץ: "יש מקומות שאתה מגיע, מדבר חצי שעה אידיאולוגיה וחושב שאתה משכנע אנשים, ואז אומרים לך משפט כמו: 'טוב, אז יש לי 500 קולות, תן לי כך וכך ואני אביא לך אותם'. הדברים האלה מורידים את כל המוטיבציה.אני נהגתי לסיים את השיחה ברגע שהייתי שומע את גועל הנפש הזה".

חיליק בר, מזכ"ל העבודה, מסר בתגובה: "המפלגה חורטת על דגלה את נושא זכויות העובדים והיא הראשונה להיאבק בתעסוקה פוגענית. המקרה לא ידוע לנו שכן מטות הפריימריז לא היו חלק מהמפלגה, אבל בכוונתנו לבדוק את העניין".

---------------------------------------------------------

התחקיר המלא והמקורי, התפרסם באתר עיתון הארץ 16.12.12

"'היד הנעלמה' של אדם סמית איננה יכולה להאכיל פעוט, לחנכו ולדאוג לצרכיי היום יום שלו"
השופט אלכס שטיין, בג"ץ 12.1.22

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין - ידיעות אחרונות

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי

הבהרה: זהו אינו אתר רשמי של מפלגת-העבודה | דוא"ל Info@labor.org.il | הצהרת נגישות | תנאי שימוש