הבמה הרעיונית של מפלגת העבודה

בן-גוריון: הראיון האחרון

Thank you for rating this article.

"לו יכולתי לבחור בין שלום ובין כל השטחים שכבשנו, הייתי מעדיף את השלום".

בן גוריוןהראיון האחרון עם יו"ר תנועת העבודה, דוד בן-גוריון שהובא על-ידי ציון נאנוס בחדשות ערוץ2.

"ראיון גנוז שהעניק בן גוריון בגיל 82, חמש שנים אחרי שהתפטר מראשות הממשלה לצוות בריטי שהפיק סרט על חייו הופך כעת לסרט. הראיון, שנערך בקיבוץ שדה בוקר ונמשך 6 שעות והתגלה רק לאחרונה, הוא מסע בזמן והזדמנות חד פעמית לחזור ולפגוש את ראש הממשלה הראשון ומי ששמו מוזכר בימים האלה בערגה רבה - דוד בן גוריון. הסרט "דויד בן גוריון, אפילוג" ... מספק לא מעט אוצרות היסטוריים, אבל אולי הדבר המעניין ביותר הוא האפשרות לראות בו את בן גוריון האנושי. לא המיתוס שהקים את המדינה והנהיג אותה באירועים היסטוריים, אלא דווקא האדם שירד לשדה בוקר ועבד כמו כולם.

...

המראיין של בן גוריון היה קלינטון ביילי, אז עולה חדש מארה"ב, שהגיע לארץ ופגש את בן גוריון ורעייתו די במקרה כשרצה לחפש עבודה בת"א, ויום אחד כשצעד בעיר הזמינה אותו פולה בן גוריון לכוס תה. ביילי שהיה חדש בארץ לא זיהה במי היה מדובר. בן גוריון הציע לביילי שחיפש עבודה ללמד במדרשה שהקים בשדה בוקר, וכך הפך ביילי לשותפו של בן גוריון לצעדות הארוכות בנגב.

בזכות הקשר ביניהם, בחרו המפיקים בקלינטון להיות המראיין בסרט. בראיון הרבה בן גוריון לצטט מהתורה ומדברי הנביאים ודיבר רבות על המונח עם סגולה. "הסגולות שנתבקשנו לעמוד בהן על ידי נביאינו הן להיות עם הגון, נאמת לאמת, לסייע לכל מי שזקוק לסיוע ולאהוב את הזולת כפי שאתה אוהב את עצמך, אך ישראל עדיין לא מקיימת זאת", אמר בן גוריון למראיינו.

לשאיפה להיות עם סגולה הייתה בעייני בן גוריון קשר בלתי נפרד לדעה המאוד נחרצת שהשמיע, דעה מאוד יוצאת דופן אז, שנה אחרי הניצחון הגדול בששת הימים. "לו יכולתי לבחור בין שלום ובין כל השטחים שכבשנו, הייתי מעדיף את השלום", נראה בן גוריון מכריז בסרט. "כי אני יודע שבתוך הגבולות שהיו לנו לפני המלחמה, אנחנו יכולים ליישב את כל היהודים שסביר שיעלו לארץ ב-20-40 השנים הבאות".

מייסד המדינה הלך לעולמו ב-1973, ועד יומו האחרון דיבר על החזון לעם שיהיה עם סגולה, למדינה שתהיה אור לגויים.

======

הסיקור המלא, באתר מאקו

"אם תבינו שהשבת ניתנה לישראל, ולא ישראל לשבת — נוכל לחיות ולפעול יחד"
דוד בן-גוריון, 17.10.1950

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי

הבהרה: זהו אינו אתר רשמי של מפלגת-העבודה | דוא"ל Info@labor.org.il | הצהרת נגישות | תנאי שימוש