מת חבר הכנסת לשעבר עמוס הדר

Thank you for rating this article.

עמוס הדר, חבר כנסת מטעם "העבודה" לשעבר ומזכ"ל תנועת המושבים, מת היום (שני) בגיל 90. הדר, איש נהלל, היה דודנו של משה דיין ואחיו של יגאל הורוביץ, שר האוצר וממקימי הליכוד. הוא בלט כקול ניצי בעבודה, כשהתנגד להקמת מדינה פלסטינית.

עמוס הדרהוא נולד כעמוס הורוביץ ב-1923 במושב נהלל. אמו, בלה הורוביץ לבית דיין, היתה אחותו של שמואל דיין, אביו של משה דיין. הוא גדל בנהלל, שם שימש בהמשך כמזכיר, התגייס להגנה ושירת בבריגדה היהודית במלחמת העולם השנייה. במלחמת העצמאות היה מ"מ ולחם בקרבות עמק הירדן ומשמר העמק.

בעקבות קריאתו של ראש הממשלה דוד בן גוריון הוא עבר לנגב, והדריך את בני המושבים העולים. ב-1974 החל לכהן כחבר כנסת בכנסת השמינית והתשיעית. הוא היה חבר בוועדות הכלכלה, ביקורת המדינה והכספים. לאחר מכן, בתחילת שנות ה-80, היה מזכ"ל תנועת המושבים.

העמדות שהציג בכנסת היו ניציות יחסית למפלגת עבודה. "אם תקום מדינה פלסטינית כזאת, היא לא תתקיים לצד המדינה היהודית אלא במקומה", אמר ב-1981 בראיון ל"דבר". “אני נגד מדינה פלסטינית, שתשמש לערפאת קרש קפיצה ליפו ולחיפה, שהם משאת נפש - ולא ג'נין וחלחול. נגד חזרה לגבולות 67, שאז יעמדו הערבים בפני פיתוי עצום לשים קץ ליישות הציונות. חוזים כתובים לא יעצרו בעדם אם יאמינו כי ביכולתם לחסל אותנו. מצדי, הם יכולים לשכתב מחדש את כל האמנה הפלסטינית ולהכניס לתוכה קטעים נבחרים מכתבי אבות הציונות. לגביי זה לא יעלה ולא יוריד. עדיין לא נשתנתה במאומה מגמתם הבסיסית להניף את דגל פלסטין על כל ארץ ישראל".

ב-1980, בדיון בוועדת המצע של "העבודה", הוא התנגד לחזרה לגבולות 1967 ולהקמת מדינה פלסטינית. "חזרה לגבולות 1967 תהיה פיתוי גדול ביותר להתקפה נוספת על ישראל", אמר. "השגיאה הגדולה היתה שהכרנו בזכויות הלגיטימיות של הפלסטינים, כי המשמעות המדויקת של הגדרה זו היא חזרתם לחיפה ולתל אביב... היתה שגיאה בוויתור על גבולות ביטחון בהסכם עם מצרים, בכך יצרנו תקדים לגבי גבולות אחרים. ללא החזקת יישובים בשטחים, לא ניתן יהיה להחזיק צבא בהם", צוטט ב"מעריב" באוקטובר 1980.

שנה לפני כן, ביוני 1979, אמר בהצעה לסדר היום כי יש לעבות את יישובי בקעת הירדן ולהקים שם יישובים נוספים. "יש להקצות משאבים ולקבוע עובדות באזור שאינו מאוכלס ערבים ושאדמותיו אינן מעובדות, ולהפכו לגוש יישובים צפוף", צוטט ב"דבר".

בינואר 1980 הוא קרא לעבודה לדון בפעילות "שלום עכשיו" בחו"ל. "אין לסבול ניסיון לגייס בחו"ל לחץ של יהודים ולא יהודים בנושאי המדיניות של ישראל. מפלגת העבודה צריכה להסתייג מדרכה של תנועת שלום עכשיו", אמר ליו"ר העבודה דאז, שמעון פרס.

הדר שכל את בנו הטייס, אבנר, במלחמת ההתשה. הוא הותיר אחריו אשה, בן, ארבעה נכדים ושלושה נינים. ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל, אייל בצר, אמר לאחר מותו: "עמוס היה שכן יקר, חבר אהוב ובן משפחה, איש חרוץ ואכפתי שתרם תרומה גדולה לנהלל ולמדינת ישראל"

------------------------------------------

מתוך אתר האינטרנט של עיתון הארץ.

"עם לא יזכה לחירות אם לא יבטיח חרות שכניו"
קארל מרקס

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי