יושבת הראש: מה יהיה ?

Thank you for rating this article.

שלי יחמוביץ' מכהנת כשלושה חודשים כיו"ר מפלגת העבודה. היא נבחרה לתפקיד ברוב משמעותי. הרבה אנשים, בתוך המפלגה ומחוצה לה קיוו שהיא תוכל לחולל שינוי של ממש במפלגה שעמדה לפני שקיעה סופית.

כל יום שעובר מלמד כי תקווה זו, ככל הנראה לא תתממש. במקום להזניק את המפלגה, להוביל אותה ולקבוע עובדות בשטח, עובדות שתחייבנה את המפלגה לדרך חדשה, דמוקרטית יותר, היא עושה בדיוק את ההיפך וצוללת לתוך הבוץ של העסקנות. שם היא תקועה, עד היום. הברית הלא כל כך קדושה עם עופר עיני הופכת לנטל כי היא מנציחה, לעת עתה, מחוייבויות כלפי ההסתדרות והאינטרסים שלה שאינן מתיישבות עם האינטרסים של מפלגת העבודה שאמורה לייצג את כולם, לא רק את הוועדים החזקים. חוסר פעילות כלשהי מול מגזר המיעוטים שממתינים לזיק של תקווה מהמפלגה, העדר כל מאמץ רציני מצד היו"ר כלפי נושאי חוץ ובטחון בתקופה בה נושאים אלו מרכזיים בהוויה היומית של מדינת ישראל, כל אלה מתחברים להתנהלות די שטחית גם בנושאי הדגל של היו"ר, נושאי חברה וכלכלה. לא יתכן שכל העיסוק שלה יתמקד בתספורות שהטייקונים עושים לנכסי הציבור או לפגיעה במקומות עבודה כתוצאה מהכשלים של טייקון זה או אחר. אלה נושאים חשובים, ללא ספק אך שלי יחימוביץ' איננה סתם חברת כנסת שצריכה להתספק בהופעות קצרות בתקשורת בה היא בשתי דקות אומרת את כל הדברים הנכונים.

שלי יחימוביץ' היא יושבת הראש של מפלגה לאומית שחייבת להציג אג'נדה שלמה מול הציבור כבר עכשיו, אלטרנטיבה כוללת של ממש למדיניות הבלתי אפשרית של הממשלה הנוכחית שפוגעת בציבור, במערכת היחסים של מדינת ישראל עם העולם ובמה לא. היא חייבת להציג חזון אמיתי לעתיד טוב יותר. לעת עתה, שלי יחימוביץ' איננה מספקת את הסחורה והזמן אוזל.

אני לא רוצה להכנס לניתוחים מה הן הסיבות לכך שיו"ר המפלגה מסרבת לפרוץ קדימה בעיתוי שממש משווע לאלטרנטיבה אמיתית לשלטון נתניהו אך אין לי כל ספק שהעובדה שבמידה רבה היא פועלת לבדה תורמת לכך. אומנם יש ליו"ר עוזרים אך לרוב מדובר בחברי מפלגה צעירים שמשרתים אותה ועוזרים לה בפעילות היום יומית. לפי מיטב ידיעתי אין לה "מטבחון" של יועצים, צוות אסטרטגי, אנשים בעלי שיעור קומה שיכולים להגיד ליו"ר את האמת, שיכולים לאתגר אותה ולא רק לקבל את שקול דעתה. ההחלטה האחרונה להגיש הצעת חוק לקיצור תקופת הצינון של בכירי מערכת הבטחון היא דוגמה לכך. לא סביר שיו"ר מפלגה מגישה כזאת הצעה ללא התייעצות מקיפה, גם עם מוסדות המפלגה. לא בטוח שיש צורך לכנס את המוסדות אך לפחות יש מקום להתייעץ עם חברי מוסדות, לא רק עם התומכים שלה.

בינתיים שלי יחימוביץ' כמעט לא מפספסת הזדמנות לפגוע בתדמית שלה כמחוללת שינוי. הדבר חמור כי מדובר בפגיעה נוספת בהמשך של שורה של פגיעות באימון הציבור בתהליך הפוליטי והדמוקרטי בארץ. לא מעט ממצביעי שלי יחימוביץ' בפריימריס הם אנשים שהיו קרובים לאובדן תקווה בתהליך הדמוקרטי. שלי יחימוביץ' – התחילי לחולל שינוי עכשיו לפני שזה מאוחר מידי.

"הגשמת האידאה איפוא באופן חלקי היא יותר חשובה לנו מאשר מלחמה עקשנית בעד התפיסה האבסולוטית של הרעיון"
פנחס לבון, גורדוניה - חוב. ט' יוני 1929 עמ' 21-22

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי