עמיר פרץ, מדוע נסעת ללונדון למרות צו המעצר?

Thank you for rating this article.

עמיר פרץ חזר מלונדון אחרי שנכנס אליה למרות אזהרות על צו מעצר נגדו שבעטיין ביטל הרצאה שנועדה לו שם.

עמיר פרץ, אז למה נסעת ללונדון למרות שהזהירו אותך?

"קיבלתי את האזהרה כשהייתי בניו יורק בדרכי ללונדון, והגורמים הישראליים הרשמיים ביקשו ממני לא להיכנס לאנגליה בכלל, ואני אמרתי שאני לא מוכן לקבל סגירת דלתות בפני איש כמוני, שהוא שוחר שלום, כאיש שרוצה שיראו את מדינת ישראל לא דרך הזווית הזאת. גם אני, כאיש שלום, חושב שהארגונים הקיצוניים האלה שמנהלים את המסע הזה דרך בתי משפט מנהלים מבחינתי מסע שאין לו מקום. מבחינתי הם בדיוק כמו הקיצונים האחרים שבסופו של דבר מונעים את היכולת להגיע להסדרים אזוריים ואני אמרתי שאני לא אתן למסע הזה לגיטימציה. מצד שני, לא הייתי מוכן לאפשר לפרובוקציות להתקיים בגללי. כנראה שכל הפעולות להוציא צווים בעודי באנגליה לא צלחו אבל אני חושב שגם ממשלת אנגליה צריכה לזרז את שינוי החוק: זה נראה לי בלתי הגיוני לחלוטין שמדינה כמו אנגליה לא תאפשר לכוחות ולגורמים שרוצים בכך להביע עמדות. לא יכול להיות שכל דעת הקהל האנגלית תבוא רק כתגובה למדיניות הפורמלית של ישראל ואני בהחלט לא מתכוון להשלים עם מצב כזה".

ומה עם הסיכון שהיית נעצר?

"אני חושב שהסיכון הוא סיכון מחושב. שמרתי על הדיסקרטיות הנדרשת, שמרתי על תיאום רצוף עם הגורמים המשפטיים. אני לא רציתי בכלל שזה יצא החוצה כי עצם השיח הזה הוא בכל זאת איזושהי הצלחה לאותם גורמים קיצוניים אבל זה יצא, כנראה מגורמים שמחוץ למדינת ישראל, ואני משתדל מאוד לא להרחיב בעניין. אבל יש לי הרבה מאוד מה להרחיב מתוך העניין, ואני אמצא את הגורמים הפורמליים שאתם אקיים את השיח. הפעם עשיתי זאת כאדם בודד, אבל יכול להיות שאפשר להפוך את זה למין פלטפורמה שאיתה אפשר לאפשר לישראלים נוספים שחוששים להגיע לאנגליה".

בינתיים כאן בידיעות אחרונות מביאים עדויות של אנשים ספציפיים מהמפקד שלך למפלגת העבודה שאומרים "לא שילמתי, לא התפקדתי".

"אנחנו ראינו את העדויות האלה, אין ספק שנעשה פה מעשה מאוד מגמתי כיוון שברור לכולם שמדובר במספר בודד של אנשים שנדלה מתוך מאות טלפונים, כאשר ברור שמאות אנשים בנתיבות אמרו שהם מתכוונים לתמוך בעבודה לכנסת וכמובן שהם רואים בי את המועמד. וזה המעשה הכי חמור שעשו מבחינה עיתונאית, שהדגישו שבסך הכל הצביעו למפלגת העבודה לכנסת האחרונה 174 מצביעים ואילו מתפקדים יש כמעט 600. רק שכחו להגיד שב-2006, כשאני עמדתי בראש מפלגת העבודה, הצביעו בסביבות אלף איש בנתיבות למפלגת העבודה. אנחנו הבאנו תוצאה טובה יותר מהאיחוד הלאומי והליכוד, היינו המפלגה השנייה בגודלה אחרי ש"ס. הדבר הנוסף הוא הניסיון להחתים גם ערי פיתוח וגם חרדים".

אבל 2006 היתה לפני הפגיעה המאוד קשה שספג הדימוי שלך בגלל מלחמת לבנון וממשלת אולמרט.

"כשהתחלתי את המסע האחרון שלי הייתי בטוח שהוא יהיה הרבה יותר קשה, הייתי בטוח שאני אתקל בתגובות של כעס וכו' ומסתבר שאנשים מזדהים אתי! שאנשים אומרים לי שמע, אנחנו יודעים שהיתה פה קבוצה שלמה שהיתה מעוניינת שתרד מקדמת הבמה כי היה להם נוח, ואנשים שמדברים במושגים של כאב אישי עמוק! ואומרים חיכינו לרגע הזה שנוכל לצאת מחדש ולהתייצב יחד אתך. ואת לא מתארת לעצמך כמה אנשי ליכוד היום מתקשרים ואומרים שברגע שאני אבחר הם מתכוונים לעזוב את הליכוד ולהצטרף למפלגת העבודה! שלמה ברדוגו, אחיו של יעקב ברדוגו שהיה מנכ"ל מפעל הפיס, אחד מראשי הליכוד מרמלה לוד, הוא אפילו נתן לי רשות לציין את שמו. אמרתי לו אז למה אתה מחכה שייגמרו הפריימריז? תצטרף עכשיו! הוא אמר לא, מפלגת העבודה לא יודעת לפתוח את הדלתות, לא יודעת לחבק אנשים. אני יודע שאם אתה תבחר אנחנו נרגיש שמקבלים אותנו כמו בבית. וזה נכון!".

הסקרים לא מראים את ההמונים מצביעים למפלגת העבודה בראשותך.

"אני שמח שאני האיש הפוליטי בישראל שמפסיד בסקרים ומנצח בבחירות, יש אחרים שנהנים לנצח בסקרים ולהפסיד בבחירות. אני חושב שהוכחתי את זה גם בפריימריז מול פרס וגם בבחירות ב-2006 - גם אז ניבאו לי תוצאה מאוד קשה ובסוף הבאתי כמעט 20 מנדטים, חסרו לי קולות בודדים למנדט ה-20, מהמקומות הכי קשים שמפלגת העבודה מעולם לא ניצחה בהם. יש פה תוצאות מדהימות! אני מסתכל פה על לוח התוצאות".

אתה מתרפק על משהו שהיה לפני חמש שנים.

"תהיה תוצאה יותר גדולה הפעם. אני מודיע לך - עוד לא היתה אווירה כזו, אנשים אומרים לי אתה נבחר - אנחנו באים. התחלנו את המהפכה, לא הצלחנו להשלים אותה, ואנחנו רוצים להשלים אותה אתך. ואני יודע שיש מספיק אנשים בעלי הון בארץ הזאת, שמחזיקים חלק גדול מהמשק הישראלי, שיעשו הכל שאני לא אבחר! שמעתי את זה מאולמרט, לפני שישה חודשים, שסיפר לי את הסיבות האמיתיות שבגינן לא נתן לי לכהן כשר אוצר. הטיעון הפורמלי היה שראש ממשלה לא יכול למנות שר אוצר לא ממפלגתו, אבל היתה אלי עלייה לרגל של כל ראשי המשק, של כל המשפחות שמחזיקות את המשק, של כל הטייקונים שאמרו לי - עמיר פרץ לא יהיה שר אוצר. נקודה".

אולמרט הודה באוזניך שהוא נכנע ללחץ של טייקונים?

"לא יודע נכנע ללחץ, אני אומר לך מה הוא סיפר לי מה היה אצלו בבית ומה היתה האווירה ואיזה לחץ הופעל עליו שבשום אופן תיק האוצר לא יגיע אלי. את יכולה להתקשר אליו ולשאול אותו ולבקש ממנו אישור על זה".

אז אתה חושב שאלה האנשים שעומדים עכשיו מאחורי ההתקפות העיתונאיות שאתה מכנה לא הגונות?

"אני מקווה שלא, אבל בואי נאמר שרוחם שורה מלמעלה".

 

הראיון המלא והמקורי, פורסם באתר הארץ בתאריך 7.7.11.

"במרכזה של ההיסטוריה העברית עומד דבר הגשמת הציונות במלוא היקפה ותוכנה ... במרכזה של ההיסטוריה האנושית עומד דבר הגשמת הסוציאליזם במלוא היקפו ותוכנו"
ברל כצנלסון

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין - 2014 B

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי