יש אופוזיציה אמיתית בישראל

Thank you for rating this article.

יש אופוזיציה בישראל.

אמילי מואטיהיא רק צריכה כתף, ובמקום זה מקבלת פעם אחר פעם מטח עגבניות מאנשי המחנה, ומאחרים — רשימת דרישות בלתי אפשרית. לכל מצביע המצפון שלו והערכים שאינו מוכן לזוז מהם. כל בוחר מלך. לפעמים אני רוצה לאחל לכל אותם טהרנים, שייתקעו לעד עם בנימין נתניהו. לא מעטים מהם חושבים שזה פתרון לא רע. מבחינתם, צריך להיות רע מאוד כדי שאולי משהו ישתנה.

בחבורה שתי קבוצות: מצד אחד אלה שלא מצאו במחנה מישהו שעומד בסטנדרטים המוסריים הנעלים שלהם; השמאלן המצוי ימצא את עצמו בוויכוחים עקרים אתם. מבחינתם, הם המוסר, והשאר הם חבורה חסרת אונים וחסרת עמוד שדרה, ההולכת שבי אחר מקסמי שווא. מצד אחר נמצאים שונאי מפא"י הסדרתיים. לא חשוב מה יעשה הימין בשלטון, או יותר נכון מה לא יעשה, הם ימשיכו להטיח עלבונות במי שמעז להציע אפשרות אחרת. בעבורם הימין הוא העם, ו"העם" הוא קבוצה שניתן להתבונן בה מלמעלה, תוך כדי עיון בטקסטים של פרנץ פנון ואדוארד סעיד, ואל תבלבלו אותם עם עובדות. הליכוד הוא העם כי ככה הנהגת הימין קבעה, ואתה לא מתווכחים ולא באים אליה בדרישות. הטיטאניק טובעת, ושתי הקבוצות הללו עסוקות בתותי הבר המקשטים את הקינוח.

כך ניצבת האופוזיציה במצב בלתי אפשרי. מצד ימין — קואליציה דורסנית, הנהגה שאינה מציעה דבר מלבד שלילת השמאל וציד סדרתי של מי שאינו מיישר קו אתה, ומצד אחר — גורמים מרכזיים בשמאל, שבמקום לצופף שורות ולהתייצב מאחורי מנהיג המחנה עסוקים בקריאה תלמודית של כל ראיון אתו ועם כל נבחר אחר, ובאופוזיציה עצמה מפלגות המתנהגות כמו מחנה חיבוקים ב"מדברן", כאילו אין מציאות ואין צורך להגיב עליה.

אבל לא רק אבירי המחנה אשמים, אשמים גם נציגיו בתקשורת. בעוד לימין שליחים שאינם מפחדים ללכלך את הידיים ולהציג את עמדותיהם, אנשי השמאל המתבטאים בתקשורת שומרים על אובייקטיביות מאוסה. אפשר להבין אותם: היום כל מה שהוא שמאל הוא פוליטי, ומה שהוא ימין הוא הלגיטימי, הבון־טון והרלוונטי; ומי לא רוצה להיות לגיטימי ורלוונטי? גם אני חוטאת בזה לפעמים.

לכן לא ממש הגיע לידיעת הציבור מפגן התמיכה בבג"ץ שיזמה האופוזיציה לפני כמה שבועות — נאומים מדיניים ותגובות על עניינים שעל סדר היום, כמו ההחלטה הנדירה לצאת נגד אביגדור ליברמן, שחוץ מלעשות לביתו ולפזר רעל לא עשה דבר אחד ראוי לציון בכל שנותיו בשירות הציבורי. בעוד לימין יש דוברים מסורים בכל פורום, לשמאל יש דוברים העסוקים בהסתתרות. הם מהאו"ם, זה לא נוגע להם, וחלקם אף מצטרפים לתוקפים כדי לקבל גושפנקא להיותם אובייקטיבים, בלי להבין שגם הם מסומנים לציד, מסומנים כטרף קל.

======= 

הטור המלא, התפרסם באתר הארץ

"שלום יבוא כשהערבים יאהבו את הילדים שלהם יותר משהם שונאים אותנו"
גולדה מאיר

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי