ועדת השקיפות אושרה בכנסת

Thank you for rating this article.

חברים יקרים, אני שמחה לספר שממש עכשיו הצביעה הכנסת על הקמת ועדה חדשה, ראשונה מסוגה: ועדת השקיפות. יהיה לי לכבוד ולזכות גדולה לעמוד בראשה.

שקיפותזו הפעם הראשונה בתולדות הכנסת שיפעל בה גוף שכל תפקידו לדאוג שמידע משמעותי שקובע איך חיינו יראו - יהיה חשוף לציבור. העיקרון פשוט: הממשלה נועדה לפעול בשמנו ולמעננו - אזרחי ישראל - ולכן חובה עליה לדווח לנו, הציבור, באופן שוטף איך מתקבלות בה החלטות, מה השיקולים, וכיצד היא מחלקת את הכסף שלנו.

הוועדה הזו קמה אחרי עבודה מפרכת שלקח על עצמו יו״ר האופוזיציה יצחק הרצוג, בשיתוף עם יו״ר הסיעה הקודם איתן כבל, בניסיון לגייס את הסכמת הממשלה לקדם שינוי עומק בעבודת גופי הממשל, שינוי שאם לא יתרחש - אמון הציבור בשלטון ימשיך לצנוח. לשמחתי הרבה, יו״ר הכנסת יולי אדלשטיין ויו״ר הקואליציה צחי הנגבי נרתמו למהלך שייחזק משמעותית את הכנסת ואת הדמוקרטיה הישראלית.

הוועדה הזו היא המשך ישיר למאבק שהובלתי בכנסת הקודמת למען שקיפות תקציבית וחלוקת משאבים הוגנת. במהלך השנתיים האחרונות גיליתי שיש כלל אחד שתמיד מוכיח את עצמו: כשאין שקיפות, יש שחיתות. בכל פעם שהפניתי שאלה לאחד מנציגי הממשלה ונתקלתי בסירוב - "תראי, קשה להשיג את הנתונים האלה" / "נו, מה אכפת לך?" / "זה כסף קטן, רק כמה מיליונים, למה להתעסק בזה?" - התברר בדיעבד שמאחורי התירוצים מסתתרים סודות גדולים. החביאו את מקורן של העברות תקציביות ואז גילינו שהן מגיעות על חשבון קיצוצים אכזריים בביטוח לאומי. סירבו לדווח לנו לאילו עמותות עוברים הכספים ל"חיזוק הקשר הרוחני עם התפוצות" - ואז גיליתי שהעמותות האלה פשוט לא קיימות. עשו הכל כדי שלא נדע מה החטיבה להתיישבות עושה עם מאות המיליונים שבקופה שלה - ואז גיליתי שבמקום לגליל ולנגב, סכומי העתק מוזרמים למקורבים.

גילינו שבעבר חברי כנסת היו מצביעים לפעמים על העברות של מיליארדים - מבלי לדעת מאיפה ולאן הכסף יגיע. פרקטיקות כאלה אולי היו מקובלות לפני 40 שנה. לא יתכן שהן יתקיימו גם ב-2015. הדור שאני חלק ממנו גדל לתוך תקופה שבה אין דבר כזה מידע לא זמין, או מידע שמוסתר מהציבור. הדור שלנו מצפה להיות מעורב ולקחת חלק בהחלטות שקובעות את הכיוון של החברה הישראלית. והדור הזה גם חייב לדאוג לרפורמה עמוקה בדרך שבה מתייחס המגזר הציבורי למחויבות שלו לספר לציבור מה הוא עושה בכספינו ובאמון שאנחנו נותנים בו.

בשנים האחרונות נרשמה התקדמות משמעותית בנושא, אבל זה לא מספיק. יש אינספור פינות חשוכות להאיר - ולא באופן חד-פעמי, אלא על-ידי קביעת נורמות חדשות שגם יהיו מעוגנות בחקיקה.

בסוף השבוע האחרון כתב עליי אחד הפרשנים הפוליטיים ש"שיגעתי" את הרצוג, שבתורו שיגע את הממשלה עם הדרישה להקים את הוועדה החדשה. הבוקר שאלו אותי אם נעלבתי מהניסוח הבוטה. התשובה שלי? להיפך. זה התפקיד שלנו, חברי הכנסת: לעבוד קשה בשביל להשיג את המטרות שמשרתות הכי טוב את הציבור. אם צריך, גם לנג׳ס, להיות נודניקים, לא להרים ידיים ולא להרפות. אני אסירת תודה להרצוג, ולשותפינו הרבים במפלגה, שעבדו קשה בשביל ההישג הזה. זה בדיוק תפקידנו.

כבר השבוע אפגש עם כל הארגונים האזרחיים וחברי הכנסת שפועלים בתחום השקיפות והמאבק בשחיתות. יחד נגבש תוכנית עבודה מסודרת לוועדה. כמו תמיד, אשמח מאוד למעורבות שלכם בפעילות, ובקרוב גם אעדכן איך אפשר לעשות את זה בדיוק. וכל מי שדואג - ויש גם כמה ששמחים - שפיניתי את מקומי בוועדת הכספים, יכול להסיר דאגה מלבו. אני מתחייבת בפניכם שאמשיך להגיע בתדירות גבוהה לדיוני ועדת הכספים כדי לשמור על האינטרסים שלכם גם שם.

שיהיה בהצלחה לכולנו!

===============

מעמוד הפייסבוק של ח"כ שפיר

מפלגה שרוצה להתמודד על השלטון לא יכולה להיות מפלגה לא דמוקרטית. ההיסטוריה לא משקרת. מעולם לא כבשה רשימה פרטית, של איש כזו או אחר, את השלטון בישראל.
מרב מיכאלי, 24.1.2021

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין - סניף מודיעין לא שוכח 2010

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי