המהפך האמיתי - ממשלה בראשות ״המחנה הציוני״ יחד עם ״הרשימה המשותפת״

Thank you for rating this article.

ב-17 במרס בלילה יתחילו לשבת על הרכבת הקואליציה בראשות המחנה הציוני ויצחק הרצוג בראשה. הליכה לקואליציה עם ״הרשימה המשותפת״ (לתשומת לבכם, לא רשימה ערבית אלא רשימה משותפת ערבית-יהודית), כחלק של הממשלה מחוייבת המציאות.

emanuel shahafחשוב שייאמר מייד, אנחנו בעד ונראה בכך מהלך מכונן נועז שאין כמוהו מחוייב בימים קשים אלה בחיי המדינה והחברה. אם ימומש, מדובר במפנה אמיתי בחייה של ישראל ובהזדמנות לשינוי אסטרטגי ביחסי יהודים-ערבים לקראת עיצוב עתיד משותף. הוא טוב ונכון לכולם ובעיקר למדינה ולחברה ויבטיח את קיומה, עצמאותה ושגשוגה למשך הרבה מאוד שנים.

אם המהלך ימומש, הרי זו תהיה ממשלה פורצת דרך. יהיה ניתן לקדם חזון לאומי ומצע הכוללים חתירה נמרצת ונחושה להוגנות חברתית-כלכלית בכל פרמטר אפשרי, בדיור, בהכנסה, בתעסוקה, בשוויון הזדמנויות, בחינוך והכשרה מקצועית, בהשכלה גבוהה, בתעשייה, בעידוד עסקים קטנים, בקידום התרבות והספורט, בשמירה על איכות הסביבה ובהקמת תשתיות מים, חשמל ועוד. תנאי לכך הוא גיבוש תקציב מדינה ששוויון כלכלי-חברתי בין יהודים וערבים עומד בראש מעייניו.

מדובר במשימה לאומית אסטרטגית ביטחונית ומדינית ממדרגה ראשונה אשר תסמן לקהיליה הישראלית, לפלסטינים בארץ ישראל ולקהיליה הבינלאומית, שפניה של ישראל לשלום ולטפוח שותפות גורל במדינה דמוקרטית שיוויונית אחת. זאת על בסיס תפישת שלום חברתית-כלכלית מדינית משולבת הצמודה לעקרונות מגילת העצמאות.

נקודת המוצא בתפישה זו שארץ ישראל לא תשקוט ולא ייכון שלום אמת בין יהודים וערבים, לא בתוך גבולות מדינת ישראל כולל מזרח ירושלים ולא בארץ ישראל עד נהר הירדן ללא שיוויון חברתי כלכלי וללא רמת חיים ואיכות חיים גבוהה לכולם.

המשמעות היא שממשלה בעלת תפישה כזאת לא יכולה לקדם את חלוקת ארץ ישראל לשתי מדינות כי חלוקה כזאת איננה יכולה להבטיח את שלומה ואת שגשוגה הכלכלי של האוכלוסיה הפלסטינית ביו״ש וכתוצאה היא עלולה להמשיך ולהיות מוקד של פעילות עויינת נגד ישראל גם במדינה פלסטינית עתידית, אם תקום.

ממשלה הנחושה לקדם שוויון חברתי כלכלי אמיתי בין ערבים ויהודים במדינת ישראל תהיה חייבת להקצות תקציבי עתק למשימה זו ותתקשה לעסוק בעת ובעונה אחת גם בפינוי ויישוב מחדש של מעל 100,000 מתיישבים כאשר העלות מוערכת במאה מיליארד ש״ח ויותר. זאת בלי להזכיר את ההיבטים האחרים הכרוכים בחלוקת הארץ לשתי מדינות, חלוקה שתפגע קשות בחוסנה הביטחוני של מדינת ישראל וביציבות האזור כולו. אם היא בכל זאת תנסה לפעול על בסיס חלוקת הארץ לשתי מדינות היא תידון, ככל הנראה, לכישלון חרוץ כמו כל הממשלות הקודמות שעסקו בכך כולל הממשלה האחרונה בראשות בנימין נתניהו.

על כן, עצם הרכבת ממשלה בישראל יחד עם ״הרשימה המשותפת״ היא כבר פריצת דרך מאין כמותה. ממשלה חלופית בהרכב זה תצטרך להיות ממשלת פורצת דרך גם בסוגייה הישראלית-פלסטינית. הברירה האמיתית שתעמוד בפני הממשלה החילופית, היא חתירה לאחדות כלכלית של ארץ ישראל בשלמותה כפי שנקבע במגילת העצמאות ועיצוב מדינת ישראל עד נהר הירדן כמדינה פדרלית בה כל תושביה, יהודים ופלסטינים, הם אזרחים שווי זכויות.

בליבה של תפישה זו עומדת החלת ריבונות ישראל בחבלי יהודה ושומרון עד נהר הירדן וכינון דרג של ממשל אזורי המושתת על מערך בן 30 קנטונים יהודים וערבים (המודל השוויצרי). רצועת עזה תוכר כעיר מדינה עצמאית. המאזן הדמוגרפי במדינה המאוחדת יהיה 60-65% יהודים ו- 35-40% פלסטינים, מאזן שלא ישתנה באופן משמעותי לעתיד הנראה לעין, בהתבסס על שיעורי הילודה הנוכחים.

כשונה מתוכנית שתי המדינות לגביה קשה להשיג תמיכה פוליטית רחבה בעיקר בגלל הצורך לפנות כ-25,000 בתי אב לתוך הקו הירוק, תוכנית הקנטונים תוכל לזכות לתמיכה רחבה גם של חלקים גדולים במחנה הלאומי ובמפלגות הימין ולפחות אחת מהן תוכל להצטרף לממשלה שמקדמת אותה.

אם הקהיליה הבינלאומית והפלסטינים יהיו מעורבים בהכנת התוכנית בשלבים המוקדמים שלה לא תהיה רחוקה הדרך להסכמתם למהלך שלום נועז ומקיף זה ולנכונותם לתרום לו באמצעות סיוע כולל בכסף, למהלכים המחוייבים בשטח למימושו. אלה כוללים שיקום מחנות הפליטים לא רק בירושלים ובגדה המערבית אלא גם ברצועת עזה והרי לנו עוד סיבה מדוע לתמוך ולפעול לכינון ממשלה חלופית בישראל בראשות המחנה הציוני והרשימה המשותפת.

הערה: מחברי רשימה זו, אריה הס ועמנואל שחף, מראשי התנועה לממשל אזורי.

יצירת קשר: 0544602079 (עמנואל), 0523581798 (אריה)

"מוזר בעיני שהציבור הישראלי לא שואל למחיר המלחמה, אבל מאוד מחולק, סוער וגעש לגבי מחיר השלום"
יצחק בן-אהרון, ילד לא רצוי - ביוגרפיה, 2003

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי