מפלגת העבודה נחלשת באופן עקבי בקלפי והסיבות לכך רבות וגם אם קיימת תנודתיות במספר המנדטים שהיא מקבלת במערכות הבחירות השונות - הרי מגמת הירידה הכללית ברורה.
לשם כך, נדרש לגבש באופן מיידי תוכנית עבודה אשר תתבסס על "עקרון מעגלי הפעולה" ובגישת "ניהול מועדון לקוחות" שתאפשר בנייה מחדש של בסיס תומכים ומתנדבים. זאת על-ידי הקמת מערך "רשת לשכות נבחרי ציבור" ארצית ומקומית כמסגרת קבועה ומתמשכת של נגישות וחיבור בין נבחרי הציבור ובין חברי המפלגה ובהמשך תושבי הישובים בצורה של לשכות "פניות הציבור" שיפעלו באופן שוטף.
יישום של רשת זו, יאפשר "הנעה לפעולה" והבאת "הלקוח" לידי "רכישת המוצר" (פתק בקלפי או התנדבות לפעילות) ביום הבוחר ובהתבסס על "נאמנות למותג" שתיווצר בעקבותיה.
בתוכנית העבודה המוצגת מטה, אין כוונה לטפל בבעיות כגון התפיסה המערכתית-אסטרטגית הנוגעת בצורך האפשרי למיתוג מחדש, גיבוש מצע נגיש יותר לציבור הרחב והצעיר ולמגזרים אליהם המפלגה לא מתחברת, בעיית המנהיגות הנמשכת והעדר משאבים כלכליים וכו'. מטרתה של תוכנית העבודה להתמקד בבסיס התומכים הקשה של המפלגה ובישובים בהם קיימת כבר נציגות מקומית בצורת סניף מפלגתי ובפרט מזוהים תומכים ומצביעים של המפלגה באופן ובמספרים המצדיקים פעילות.
בעבר פרסמתי והגשתי למזכ"לי המפלגה מסמכים כגון "תפיסת תכנון מפלגתית", "תוכנית עבודה סניפית" וכן "תוכנית עבודה ליום הבחירות". בכולם, אפשר לאבחן וכעובר כחוט השני את עקרון מעגלי הפעולה.
עקרון מעגלי הפעולה מתבסס על ההנחות הבאות:
בהתבסס על קבלת עקרונות אלו, מעגלי הפעולה חייב ויתבססו על פעילות התנדבותית של חברי המפלגה ומכאן שנדרש כי התשתית שלה תהיה בסניפי המפלגה השונים. מעגלי הפעולה הנם ובסדר האמור מהפנימי לחיצוני:
מפלגה פוליטית בכלל ובפרט מפלגת המונים כמו מפלגת העבודה, חייבת להתנהל תפעולית כמו מועדון לקוחות.
כמובן שכאן קיימים מספר שלבים והם:
למעשה, עבור המפלגה הפוליטית הצלחתה נמדדת באופן אחד בלבד - הצלחתה ביום הבחירות. מכאן, שעליה לתחזק את מועדון הלקוחות באופן כזה שיאפשר לה למכור לחבריו מוצר אחד ביום אחד: הפתק בקלפי.
עם זאת ובהתאם למצבה הנוכחי של מפלגת העבודה, בעיות המיתוג ובפרט העדר בסיס כלכלי המאפשר פעילות רחבה - התוכנית המוצעת אינה עוסקת בשלבי "מיתוג ושיווק" וכן "גיוס לקוחות חדשים". אלא, רק בצורך החיוני והקיומי של "שימור לקוחות קיימים" והם חברי המפלגה הרשומים והמצביעים המזוהים.
רשת לשכת נבחרי ציבור, הנה בפועל "לשכת פניות הציבור" המאפשרת לחבר המפלגה (ובהמשך לתושב) נגישות לנבחר הציבור בתחום אחריותו המקצועי. על-ידי יצירת מערך לשכות מקומי וארצי כזה, מעגלי הפעילות יהפכו לבסיס לניהול מועדוני הלקוחות ברמה המקומית והארצית ויאפשרו "הנעה לפעולה" והבאת "הלקוח" לידי "רכישת המוצר" (פתק בקלפי או התנדבות לפעילות) ביום הבוחר.
בהתאם למגבלות המשאבים, זהו הכלי הזמין והזול ביותר למימוש ותוך קבלת עקרון מעגלי הפעולה וגישת ניהול מועדון הלקוחות והבנה כי נדרשת בו התגייסות כללית של המנגנון המפלגתי, נבחרי הציבור בכל הרמות וכן הנהגת המפלגה. התוכנית עצמה יושמה באופן מוגבל יותר ברמה המקומית בעת כהונתי כמזכיר סניף המפלגה וזכתה להצלחה גדולה ושימשה עוגן בפעילות הסניף בכלל ובפרט הביאה לגיוס מתנדבים ופעילים בתקופות בחירות ובכלל.
מהי רשת לשכות נבחרי ציבור?
הצלחת הרשת מתבססת על יצירת רצף פעילויות ברמת הישוב והסניף והמאפשר לכל חבר (או תושב) לקבל תחושת חיבור בלתי-אמצעית למפלגה בכל נקודת זמן. לדוגמא, בסניף ממוצע יבקרו בשנה לפחות 20 נבחרי ציבור שונים (לפי חישוב: מזכיר סניף ומזכיר מחוז אחד, 2 חברי שלטון מקומי לפחות, נציג הסתדרות ונציגת ויצו, מזכ"ל מפלגה, 15 חברי כנסת וכו'). כך ובהתבסס על קבועי הזמן השונים יתאפשר קיום לשכת פניות ציבור בלפחות 30-40 שבועות בשנה. רצף ונפח פעילות זה יהווה את הבסיס לבניה מחודשת של המותג, יצירת נאמנות והרחבת מעגלי הפעולה.
ישום כלי זה יכול להיות מיידי ובעלויות נמוכות ביותר ולהניב תוצאות כבר בטווח הקצר.
הערה: ראוי לציין כי בעבר ואף כיום הוצגו על-ידי חברי המפלגה הצעות שונות לתוכניות עבודה ושיקום המפלגה ולמשל "חידוש הפעילות בסניפים" משנת 2009 ואחרות - ציבור הגולשים מוזמן להגיש תוכניות והצעות נוספות והן יפורסמו.