השלום כבר ניצח

Thank you for rating this article.

חדשות טובות, או רעות בתלות בנקודת המבט - השלום כבר ניצח.

כי מציאות התהליך בשטח, גוברת על כל אי-הסמכה לגבי מהות וכאשר התהליך (Process) הופך למשהו מובן מאליו, ממוסד וטבעי - הרי שהמהות (Substance) נדונה (או זוכה) לעתיד חד-משמעי ומרכיבה מסתדרים במקומם כמו חלקי פאזל שפתרנו ידוע מראש.

חיליק בר - אבו מאזן

והתהליך הפך למציאות יום-יומית הגוברת על מהות שאינה מוסכמת ומתקיים על אף ולמרות אי ההסכמות, הטינה והמשקעים. והאירוע שהתקיים היום, אולי סימל טוב יותר מתמיד את האופן בו השתרש התהליך - בשני הצדדים. זאת במפגש בין נשיא הרשות הפלסטינית אבו-מאזן ונציג שדולת הכנסת לפתרון הסכסוך הישראלי פלסטיני (הכוללת 45 חברי כנסת והנה הגדולה ביותר בכנסת הנוכחית) ח"כ מפלגת העבודה חיליק בר ועמו כמאתיים וחמישים פעילי שלום ממפלגת העבודה ופרויקט מנהיגות צעירה של תנועת קול-אחד OneVoice. חשיבות המפגש, אינה במסרים שנשמעו בו - אלא במפגש עצמו, במימוש בלתי מתפשר של התהליך ולמרות אי ההסכמות המהותיות שנותרו בסיומו.

וכאשר לפני כעשור, ישבנו באמריקן קולוני בירושלים פלסטינים וישראלים - בחרנו לעסוק בתהליך שיאפשר למתונים בשני הצדדים להתעסק במהות. ביחד פעלנו להפוך את קול-אחד לגורם משמעותי בנסיון להעצים את הקול המתון משני צידי המתרס והתלבטנו, איך מפצחים את הצורך לחבר ולהפגיש בין ישראלים ופלסטינים? איך ממסדים שיתוף פעולה רציף באופן שאינו מוטל בספק? אז, עוד לא העזנו להעלות על הפרק מפגש בין אזרחים, מצד אחד ומנהיגים מצד שני.

רמאללה - התהליך כבר שם

אז למרות השלט שניצב בפאתי רמאללה ומזהיר: אין כניסה לישראלים ... התהליך מוכיח כי הם בהחלט מוזמנים.

מנהיג הישות הפלסטינית ולמעשה העומד בראש האויבת הגדולה של מדינת ישראל, מארח בקריית הממשלה שלו (המוקטעה) נציגי שלטון ישראלי (ח"כ חילק בר) ומאות אזרחי ישראל המייצגים את גווני הקשת החברתית והפוליטית בישראל: חילונים, דתיים חובשי כיפה, חרדים, ערבים מוסלמים, דרוזים ובדווים, נשים וגברים, תושבי ערים, קיבוצים ומושבים, אנשי ימין ושמאל ... אז השלום כבר ניצח ולא באמת חשוב מה יהיה מתארו של הסכם השלום הסופי בין ישראל והרשות הפלסטינית. כי העובדה ששני הצדדים נפגשים בקלות כזו ובאופן רשמי כזה - מעידה יותר מאלף עדים כי התהליך כבר מתקיים ואין דרך חזרה.

יתר על כן, יהודים וערבים ישראלים בחרו להפנות לנשיא הרשות שאלות קשות, ישירות ובלתי מתפשרות - הם לא חסכו בו שבטם והוא לא נבהל. שני הצדדים היו שם לקיים תהליך בו המהות מתעצבת מתוך רצון הדדי ולא מתוך כפיה.

כעת, נותר רק לטפל במהות, אולם זו תהיה כבר תוצאה של התהליך.

אז לא נכחד, דברי אבו-מאזן לא בהכרח נעמו לאוזן הישראלית ועדין המנהיג הפלסטיני לא הרים את הכפפה ההיסטורית של המעשה המכונן הלאומי למען עמו - אמנם הוא הבהיר ובנוגע לזכות השיבה, כי "התעמולה אומרת כי אני רוצה להשיב 5 מיליון פליטים. זה לא נכון וזה לא יקרה. צריך לפתור את סוגיית הפליטים, אבל אנחנו לא רוצים להטביע את ישראל בפליטים. צריך לפתור את בעיית הפליטים באמצעות פתרונות מוסריים. אין מנוס מפתרון צודק ששני הצדדים יסכימו עליו. אף אחד לא יכפה על הצד השני פתרון" ובנוגע לירושלים הבהיר כי "הנוצרים בכנסיית הקבר, אתם בכותל, באל-אקצה לא תהיה חלוקה" ובכך פגע פגיעה מהותית בהר הבית כעקרון היסוד הציוני. הוא אף הוסיף והבהיר כי "ירושלים המזרחית היא שטח כבוש כבר 40 שנה ואנחנו רוצים בירה, אבל לא נבקש לחלק את ירושלים מחדש ... איננו רוצים לחלק את ירושלים, אלא להשאיר אותה עיר פתוחה שתהיה בירת שתי המדינות ... נקים עירייה פלסטינית לחלק המזרחי ועירייה ישראלית לחלק המערבי ומעליהן יהיה גוף שיתאם בין השתיים. מה רע בזה? זה דו קיום אמיתי"

הוא גם תקף את מדיניות ההתנחלויות, בצדק או שלא ואמר: "אתם מתעקשים על כך שההתנחלויות נמצאות באדמה שלכם ואתם צריכים לבנות בה אז איך אתם רוצים לעשות שלום? העולם פועל לפי החוק הבינלאומי וזה הבסיס של הפעילות הזאת וזו אדמה כבושה ... איך רוצים לעשות שלום כאשר בונים בהתנחלויות, באדמות שאמורות להיות המדינה הפלסטינית? איך אנחנו יכולים לעשות איתכם שלום כשאתם בונים בבית-אל? איפה אנחנו אמורים לבנות מדינה פלסטינית?" ואף הוסיף והבהיר כי "לא ניתן להשוות בין הפלסטינים שחיים כאן אלפי שנים ובין המתנחלים" וזאת בנוגע להצעה לקליטת יהודים כתושבי הרשות הפלסטינית וכחלופה לפינוי התנחלויות. הוא גם העדיף להתחמק משאלה ישירה בנוגע להסתה במערכת החינוך הפלסטינית וכאשר השיב: "אני מודה שיש הסתה ברשות הפלסטינית – בתקשורת, במערכת החינוך ובמקומות נוספים. זה קיים, וזה קיים גם בישראל. בגלל זה הוקמה בזמנו הוועדה המשותפת למניעת הסתה".

אבו מאזן גם היה ישיר ושאל "למה לא עוצרים את המתנחלים? ... הם עוקרים עצים ומחבלים בשלום ... לא רק שהמתנחלים יושבים בתוך הארץ שלנו הם גם הורגים אותנו, אתם חייבים לעצור אותם ...".

אבל ועם כל זאת, התהליך כבר טבוע עמוק באבו-מאזן ובתגובה לשאלה בנוגע לכשלון סבב השיחות הנוכחי השיב: "אנחנו לא רוצים לחזור לאחור, לחזור לאלימות ומלחמה" וכן הבהיר כי חמאס לא תהווה מכשול להסכם שלום "... 80 אחוז מתושבי עזה רוצים שלום. אנשים מתוך חמאס מבקשים ממני לקדם את השלום" (מקורות: הפוסט, Ynet, גלי צה"לוואלה!).

אז אולי בערוץ 7 מעדכנים כי "אבו מאזן מסית", אבל בפועל לא מבקרים קיומו של התהליך שאיפשר אי הסכמה מהותית זו - כי וכאמור, מודים גם הם ואם כי באופן לא מודע: השלום כבר ניצח!

אז נכון שהדרך למימוש המהות עוד ארוכה, אבל כל זמן שתשתיות התהליך קיימות ומתקיימות - קל לקבוע מסמרות: השלום כבר ניצח.

"אנחנו הבית של כל יהודי בעולם אנחנו המקלט אנחנו גם האחריות"
יצחק רבין, מתוך נאום בקונגרס הציוני בירושלים (ה-3 בפברואר 1992)

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין - 2014

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי