על סמי הכבאי ויאיר המבעיר

Thank you for rating this article.

ב- 20 למאי השקתי יחד עם רבים מכם את השדולה לפתרון הסכסוך הישראלי-ערבי בכנסת, שדולה אשר הקמתי ויש לי הכבוד לעמוד בראשה. השקת השדולה היתה ללא ספק אירוע ההשקה הגדול והנרחב ביותר שהיתה בכנסת הנוכחית ונטלו בה חלק למעלה מ-500 משתתפים מכל רחבי הארץ וכן פעילי מפלגה רבים, כמו גם למעלה מ-40 חברות וחברי כנסת אשר נכחו או דיברו בשדולה, הצטרפו אליה או הביעו בה תמיכה באופן רשמי, מה שהופך את השדולה לאחת השדולות הגדולות והמשמעותיות בכנסת, אם לא לגדולה שבהן. מלבד חברות וחברי הכנסת השתתף בהשקת השדולה גם הלורד הבריטי ג'ון אלדרדייס, יו"ר הפרלמנט בצפון אירלנד, אשר היה מפותרי הסכסוך בצפון אירלנד. אירוע השקת השדולה נמשך כמעט שלוש שעות והתקיים בו דיון פורה ומקיף בנושאים המדיניים שעל הפרק, באפשרויות קידום פתרון שתי המדינות ובשאלת ההתייחסות או נכון יותר לומר אי ההתייחסות, ליוזמת השלום הערבית המונחת על שולחנה של ישראל מזה 11 שנים.

את השדולה השקתי בשיתוף עם הארגונים "קול אחד" ו"ישראל יוזמת", ואנו נמשיך לעשות הכל במסגרת השדולה על מנת לקדם הנושאים המדיניים ולדחוף אותם לסדר היום הציבורי.

בהמשך ישיר לאירוע ההשקה, פניתי כיו"ר השדולה למזכיר המדינה האמריקאי, ג'ון קרי, והזמנתי אותו להיפגש עם חברי השדולה באחד מביקוריו התכופים בארץ. במכתבי לקרי, הבהרתי לו כי בניגוד לתמונה שמנסים לצייר גורמים קיצוניים בימין, הרי שלמעשה קיימת תמיכה גדולה בכנסת לפתרון שתי המדינות ולחידוש המשא ומתן המדיני. כמו כן, הודיתי לו על מאמציו להביא את הצדדים לשולחן המשא ומתן והבהרתי לו כי אני וחברי השדולה נסייע ככל יכולתנו בכנסת ומחוצה לה לשם קידום נושא חשוב זה. מזכיר המדינה האמריקאי אישר את קבלת מכתב התמיכה שלי והודה לנו על תמיכתנו במאמציו.

לא הרבה לאחר השקת השדולה, החלו גורמים קיצוניים בימין לשים כהרגלם מקלות בגלגלי התהליך המדיני, בראשם שר הכלכלה נפתלי בנט, וסגן שר הביטחון דני דנון, אשר הביכו כהרגלם את הממשלה ואת המדינה באמירות קיצוניות, אשר יש בהן כדי להוציא את האוויר ממפרשי אלו המנסים לחדש את התהליך המדיני ולהוביל לתהליך שלום. אני כמובן לא נשארתי אדיש להתבטאויות מביכות אלו, והופעתי רבות בתקשורת במטרה להבהיר לציבור בארץ ובעולם כי פתרון שתי המדינות הוא הפתרון היחידי שיבטיח ישראל חזקה, עצמאית וברת קיימא.

אני רוצה לשתף אתכם גם בפגישה מעניינת שלי עם ד"ר סאיב עריקאת, ראש צוות המשא ומתן הפלסטיני. את עריקאת פגשתי ב-30 ביוני לפגישה קצרה בכנסיית נוטרדאם בירושלים. לאחר הפגישה, הופענו שנינו בפני פאנל של מנהיגים צעירים יהודים ופלסטינים. גם בפגישתי עם עריקאת וגם בפאנל, הסברתי לד"ר עריקאת כי ישנו היום רוב יציב בכנסת להסכם שתי מדינות, וקראתי לו להביא את נשיא הרשות אבו מאזן לשולחן המשא ומתן מיד וללא תנאים. הבהרתי לו כי זאת שעת המבחן למנהיגותם ונחישותם של נתניהו ואבו מאזן והבעתי תקווה כי הפלסטינים יוותרו על מרבית התנאים המקדימים לחידוש המשא ומתן ויגיעו לשולחן הדיונים במהרה על מנת למצות את ההזדמנות שיש לחידוש השיחות.

לסיכום הנושא המדיני, אני מבטיח ומתחייב להיות אחד מאלו אשר לא נותנים לנושא המדיני ולצורך בפתיחת משא ומתן עם הפלסטינים, לרדת מסדר היום. נמשיך לתמוך בממשלה במידה וזו תפגין רצינות ומחויבות לקידום הנושא המדיני ונתנגד לה ונחשוף את פרצופה באם הימין הקיצוני ישתלט עליה וימנע ממנה לנהוג באחריות מדינית ולחתור למשא ומתן ולשלום.

קצת על חקיקה: ממש היום הגשתי הצעת חוק המחייבת הנפקת ״כרטיס קדימות״ לבעלי מוגבלויות. במקביל להצעת התיקון לחוק, פניתי במכתב לשר הרווחה, ח"כ מאיר כהן וביקשתי ממנו לקדם ולתמוך בהנפקת כרטיס מסוג שכזה עבור כל אדם בעל מוגבלות.ההצעה אומרת כי אדם בעל מוגבלות או אדם אליו יתלווה מלווה, יהיה זכאי לכרטיס קדימות אותו ינפיק משרד הרווחה והשירותים החברתיים. הכרטיס יעניק קדימות בתור במקומות נותני שירותים-הן ציבוריים והן פרטיים, ובעיקר כאשר המדובר במקרים המצריכים עמידה ממושכת בתור לשם קבלת שירות. שר הרווה פגש אותי, שיבח את הצעת החוק והבהיר  לי חד משמעית וללא תנאים כי הוא מחויב לתמוך בהצעה ולקדמה. מקור הצעת החוק היא למעשה בסטטוס בפייסבוק של אם לילד הלוקה באוטיזם, בו פירטה אודות כרטיס דומה המונפק בצרפת ומקנה קדימות על ידי המדינה לבעלי מוגבלויות ולהורים לילדים בעלי מוגבלויות, כך שיתאפשר להם שלא לעמוד בתור במרכזי קניות ובמשרדים נותני שירות לציבור, כל שכן שמוסדות נותני שירות של המדינה. האם הביעה תמיהה על כי כרטיס שכזה אינו קיים בישראל וביקשה מחברי הכנסת באמצעות הפייסבוק לסייע בחקיקה דומה בישראל. אני שמח כי הרמתי את הכפפה וכי בהצעת החוק שהגשתי בנושא תומכים כמעט כל סיעות הכנסת מה שיבטיח את החקיקה בנושא. חשוב לציין כי בעבור בעלי מוגבלויות רבים עמידה ממושכת בתור היא לעתים קשה עד בלתי אפשרית, הן פיזית והן נפשית. הרציונל העומד מאחורי היוזמה שלי הוא הקלה על בעלי המוגבלויות ובמידת הצורך על מלוויהם בעת המתנה בתורים ארוכים, עבור אלו שגם ככה נאלצים להתמודד עם אין ספור מגבלות וקשיים. מדינת ישראל שינתה את יחסה לאנשים עם מוגבלויות ללא היכר מתוך הבנה כי אלו מתמודדים עם קשיים רבים במהלך חייהם. מדינת ישראל לא הגיעה לסף מיצוי ההקלה על אוכלוסייה זו. בהנפקת כרטיס שכזה, אין המדינה נדרשת לעלות תקציבית ממשית וההליך הנו פרוצדורלי והומני בעיקרו, אך בעבור בעלי המוגבלויות מדובר לעתים בעולם ומלואו. אני גם רוצה לספר לכם כי בין הצעות החוק שאני מקדם, יוזם ושותף להן, אני גאה במיוחד בהצעת חוק חדשה ותקדימית שיזמתי, אשר זכתה לשם "חוק העצומות" ומטרתה לאפשר לציבור להגיש הצעות חוק ישירות מהציבור לכנסת באמצעות מנגנון עצומות הקובע כי כל אזרח או קבוצת אזרחים יהיו רשאים להגיש לכנסת עצומה שתהווה הצעת חוק אמתית ותיבחן בכנסת כמועמדת לחקיקה. הצעה זו, תאפשר לציבור הרחב להשפיע על סדר יומה של הכנסת באופן ישיר, והיא מהווה חידוש אמיתי בכל הקשור לקידום דמוקרטיה ישירה ולקירוב האזרחים אל הכנסת ואת הכנסת אל האזרחים. את הרעיון להצעת החוק גיבשתי עם הפורום החברתי של המפלגה בחיפה, פורום בראשותם של דודו מגן וציון אדירי, ואני מודה להם מאוד על גיבוש הרעיון יחד איתי. מי אמר שאין רעיונות מעולים בשטח? כולי תקווה כי החוק יעבור ויהווה נדבך נוסף, חשוב ואף מהפכני בקשר הישיר שבין הרשות המחוקקת לאזרח.

{youtube width="500" height="420"}xKsDoLnxAn0{/youtube}

קשרי חוץ: במסגרת תפקידי כסגן יושב ראש הכנסת, אני מארח מעת לעת משלחות ומנהיגים מרחבי העולם בשם הכנסת. על שניים מהם ברצוני לספר לכם: הראשון, נשיא קולומביה חואן מנואל סנטוס, אשר היה לא מזמן אורח רשמי של המדינה. במספר אירועים בהם השתתפנו יחד ובמסגרתם שוחחנו גיליתי איש אוהד ואוהב גדול של מדינת ישראל והעם היהודי, וכן תומך נלהב של הנעשה במדינתנו. את סנטוס פגשתי הן בבית הנשיא, שמעון פרס, לקבלת פנים רשמית וכן בפגישה ארוכה שהתקיימה בלשכת יושב ראש הכנסת ח"כ יולי אדלשטיין. האורח השני, הינו ראש ממשלת גיאורגיה בידזינה איוונישווילי, אשר נבחר לתפקידו לא מזמן. גיאורגיה היא מדינה בה היתה לי הזכות לבקר מספר פעמים. העם הגיאורגי רובו ככולו הוא תומך ישראל נלהב ועמד לצידה של ישראל במרבית המקרים בה היתה זקוקה ישראל לחברה טובה. גם הנשיא החדש, איתו נפגשתי במסגרת פגישתו עם יו"ר המפלגה ויושבת ראש האופוזיציה ח"כ שלי יחימוביץ', נתגלה כחבר אמיתי ומחויב למדינת ישראל ובפגישה הבטחנו כי נמשיך את הברית ארוכת השנים בין טבליסי לירושלים כפי שהיה עד כה ואף יותר. אגב את נשיא גיאורגיה ליוותה חברתנו נינו אבסדזה אשר מונתה לקונסולית של כבוד מטעם גיאורגיה ואני מאחל לה המון הצלחה במסגרת תפקידה החדש. עם נסיונה ומחויבותה גם אין לי ספק שתצליח. נשיא קולומביה ונשיא גיאורגיה הם חריגים לטובה בתמיכתם ללא תנאים למדינת ישראל, ומשום כך בחרתי מכל פגישותיי לציין במיוחד את הפגישות עימם ואת המחויבות ההדדית שיש לנו להמשך הקשר החשוב והטוב בין המדינות. לא תמיד זה מובן מאיליו במציאות הפוליטית בה אנו חיים וכשזה קורה צריך לציין את זה בחיוב ובהאהדה.

נעבור לאיכות הסביבה: החודש ציינה הכנסת את יום איכות הסביבה הבינלאומי. בתוך הנושא העצום של איכות הסביבה אבקש לגעת בקצרה בנושא הגז ובנושא אנרגיית הרוח.בתאריך ה- 16 ביוני, הייתי הדובר המרכזי באירוע "יום הרוח העולמי 2013" אשר ביקש לקדם את תעשיית אנרגיית הרוח כאנרגיה מתחדשת וירוקה במדינת ישראל. אני זוכר היטב כיצד בתקופה ששימשתי כיועץ שר התשתיות פואד בן אליעזר, יצקנו את היסודות של תחום האנרגיה המתחדשת כנגד מתנגדים רבים ובראשם, איך לא, משרד האוצר. התחום בזמנו צמח באירופה ורצינו להפוך את ישראל לחלק במהפיכת האנרגיה הירוקה. בכנס נשאתי דברים בפני הנוכחים הרבים, ובין היתר אמרתי כי צר לי שרק אחוז בודד מהחשמל בישראל מיוצר באנרגיה מתחדשת, הרחק מהיעדים הלאומיים שישראל הציבה לעצמה (5% עד שנת 2014 ו-10% עד שנת 2020). צר היה לי גם לגלות כי מאז התחילה התוכנית הלאומית בשנת 2008, לא הוקמה בישראל אף לא טורבינת רוח אחת חדשה. ישראל צריכה לשאוף לפתח את ענף אנרגיית הרוח והאנרגיה החלופית מסיבות רבות, ובניהן:

1) ישראל לא יכולה לסמוך על הגז הטבעי לבדו והיא חייבת לגוון את מקורות האנרגיה שלה.

2) ייצור אנרגיה מתחדשת משמעותו הפחתת פליטות גזי חממה וחלקיקים מזהמים מתחנות הכוח הנמצאות בד"כ בפריפריה.

3) ביטוח פרויקטים של אנרגיית רוח יביאו לצמיחה כלכלית אדירה ומזור לפריפריה בישראל ואילו הפריפריה יכולה ורוצה לקבל על עצמה את תפקיד ייצור החשמל הירוק של ישראל. גם משום כך, נטלתי על עצמי לעמוד בראשות השדולה לקידום וחיזוק הפריפריה בכנסת. שמחתי לגלות בכנס עשרות יזמים, נציגי חברות ובנקים עם שאיפה ולהט אמיתי לקדם את ענף אנרגיית הרוח והאנרגיה המתחדשת בישראל. אני מבקש לחזק את ידיהם אל מול הבירוקרטיה, הקשיים והמכשולים שבדרך ולתמוך בהם בבואם לפתח פרויקטים סביבתיים מהם ייהנו דורות של ילדים שינשמו אוויר נקי וצח יותר. חשוב לומר גם יישר כוח גדול לעו"ד איתן פרנס ועו"ד אדיר חרמון, שניהם משלנו, שהיו ממארגני הכנס החשוב.


ואם כבר הזכרנו את נושא הגז, הרי שאני כמו כולם מברך ושמח על מציאת גז טבעי בחופי מדינת ישראל, תגלית בעל חשיבות אסטרטגית, ביטחונית וכלכלית ממדרגה ראשונה. זו בדיוק הסיבה שכל נושא שימוש וייצוא הגז הינו נושא שאמור להיות נידון בכנסת בצורה שקולה ובדוקה ולא להיקבע בוועדה ממשלתית או בתקנה שאין לכנסת ולציבור מילה בהם. אין הרבה נושאים שישפיעו על עתיד הסביבה יותר מהגז הנמצא בחופי המדינה. הגז הזה שייך לציבור וראוי שיטופל בגוף המייצג את הציבור בישראל, היא הכנסת. בנאום בן דקה בכנסת, קראתי להעביר את הנושא לטיפול ודיון הכנסת והתרעתי כי ייצוא ושימוש מוגבר ופזיז בגז, יכול לגרום להפסדים עתידיים לכלכלה ולמשק ועלול לפגוע בעצמאות האנרגטית של ישראל, והרי אין מדינה כמו ישראל אשר עצמאותה האנרגטית חשובה לה ואף קריטית לקיומה כמו מדינת ישראל.

"העבודה. מפלגה ציונית, סוציאל דמוקרטית, בית מוגדר וברור מאז 1968"
אפרת רייטן, טוויטר 11.7.22

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי