האוטובוס הציבורי אינו מספיק ציבורי

Thank you for rating this article.

האוטובוסים הציבוריים אינם מספיק ציבוריים. תרבות האוטובוסים בארץ שואפת לתחתית ובתחתית הזו, אין כל כך הרבה בשורות טובות מצד שר התחבורה כץ. במדינת ישראל אוטובוס הוא סמל לסטטוס חיים נמוך. או שאתה צעיר, או שאין לך כסף, או שאתה בשלילה. תהה הסיבה אשר תהה, אוטובוס הוא סממן חיים מובהק לחוסר היכולת לנסוע במכונית כמו אדם מהמעמד הגבוה יותר. כמה אנשים ראיתם עם חליפה באוטובוס? תנו מבט פעם ותראו את הרכב האוכלוסייה הנוסעת באוטובוסים-השוליים, המבוגרים, החיילים, התלמידים, העובדים הזרים. מעמד הביניים מדיר רגליו מהאוטובוס. למה ?

באירופה אוטובוס אינו סמל של המעמד הנמוך. באירופה האוטובוס הוא פשוט כלי תחבורה. יעיל, חסכוני וזול. הרבה יותר זול ממכונית פרטית. הוא חוסך חיפוש חנייה, עצבים, תאונות דרכים, הרוגים, דלק, סולר וזיהום סביבתי. הוא כלי נהדר. הוא יעיל, הוא נכון, הוא חיוני לחברה מערבית מתפתחת, ודאי לכזו כמו שלנו עם ריבוי טבעי חיובי גבוה שחיה במדינה של מטר על מטר.

אבל מה, האוטובוסים בארץ פשוט לא עובדים מספיק טוב. אם תצאו לרחובות ותעשו סקר, התשובות תהיינה ככל הנראה חד משמעיות-האוטובוסים בארץ אינם מספיק ברמה. התדירות אינה מספיק טובה, הצפיפות היא שערורייה וגם העובדה שהאוטובוסים אינם פועלים בשבת רק שמה את החותם הסופי על שנאמר פה קודם- האוטובוס הציבורי פשוט לא מספיק ציבורי.

הנה קם לו השר כץ והודיע חגיגית בעמוד הפייסבוק שלו כי מעתה יוכל הנוער להוציא רישיון נהיגה בגיל 16 ותשעה חודשים כשתקופת המלווה תוארך לחצי שנה. צהלות נשמעו בעמוד הפייסבוק של השר כץ, לצד תגובות מודאגות (ומובנות) של הורים ומבוגרים אשר חוששים לעוד השתוללויות ועוד קטל בכבישים. במעבר על התגובות, צדה את עיני תגובה אחת של נערה, נקרא לה ש.ת וכך היא כתבה: "16 ו9 חודשים היה לי כבר. מי שפספס את המועד להוציא רישיון נהיגה בגיל 16 ו9 חודשים, החוק לא יחול עליו?! אני תלמידת תיכון בכיתה יא, ילידת יולי 96, אני כמו כל מתבגר בתיכון מחכה לרגע להוציא רישיון ולא אצטרך עוד לנסוע באוטובוסים או עם ההורים. בחודש יולי 2013 ימלאו לי 17 ולעוד הרבה בני נוער שהתחילו את תהליך הוצאת רישיון הנהיגה (שיעורי נהיגה , טופס ירוק ותאוריה).בעקבות החוק שהתקבל ב29.4.2013 אנחנו ילדי יולי 96 נאלץ להיות חצי שנה עם מלווה אך לא "נזכה " להוציא בגיל 16 ו9 חודשים את רישיון הנהיגה."

שומו שמיים הזדעקה ש.ת.! שלושה חודשים נוספים תאלץ היא לחכות כדי להיפטר מהאוטובוס הנורא והאיום. גם היא רוצה לקרוע את העיר עם הרכב ואם אפשר אז גם בלי מלווה, כי נכון שלא יודעים באמת לנהוג כשעוברים טסט אבל היי, מה זה משנה, העיקר שאפשר יהיה לנסוע לים עם החברים והחברות ולתת גז, על האוטו של אבא או אמא כמובן. התגובה הזו ממחישה בדיוק את הבעיה איתה משרד התחבורה לא מצליח להתמודד עד היום-האוטובוס הוא נטל. הוא מרגיז, הוא מציק, הוא מפריע לאיכות החיים. בעוד באירופה הוא חלק בלתי נפרד מהחיים, אצלנו אנחנו רוצים שהוא יהיה נפקד מהחיים. מרבית האנשים רק רוצים שהנהג שלנו יהיה חברמן, אבל שייקח רק אחרים לתימן, כדי שלנו יישאר כביש פנוי וכלבלב מהנהן על הדש בורד.

במדינות רבות הקשו מאוד את הכניסה אל מרכז העיר עם רכבים פרטים, בעיקר הגדולים שבהם. לונדון היא דוגמא מצוינת לכך. שם, תשלם מס כניסה אם תיכנס עם ג'יפ אל מרכז העיר. גם שם הבינו-מרכז העיר אינו מקום מתאים לרכבים. הוא הכי סואן, הכי שוקק והכי צפוף. במקום שיהיה מקום שיהווה חגיגה לעיניים, מלא אנשים, מדרחוב, חנויות ומופעים, מתמלא מרכז העיר רעשים, פיח, עשן, חיפוש חנייה ולכלוך. כאשר עיריית הרצליה שיפצה את הרחוב הראשי של העיר, רחוב סוקולוב, והצרה את הכביש לטובת מדרכה גדולה ומרווחת, קמה קול זעקה מצד הסוחרים שאמרו שלא יהיו קונים כי אין מקום חנייה, יש פקקים והגישה לחנויות נפגעת עד מאוד. את הסוחרים אני מבין, הם צודקים. בתרבות שלנו כניסה עם אוטובוס למרכז העיר, או בכלל, נסיעה אוטובוס במקום עם הרכב הפרטי כדבר שבשגרה אינה קיימת. אוטובוס הוא תמיד האופציה האחרונה. טרם הפנמנו.

טרם הפנמנו עקב מגוון סיבות. מדינת ישראל הייתה בעבר כה מפגרת מבחינה תחבורתית עד כי איננו מאמינים עד כמה התקדמנו וגם איננו בוטחים באופן מלא בתחבורה הציבורית, ודאי לא באוטובוסים. לזה יש להוסיף את המחסור באוטובוסים בסופי שבוע. מדינת ישראל מאז הקמתה משביתה את כל התחבורה הציבורית כחלק מהסדר הסטטוס קוו. משום כך, לא ניתן לנסוע בשבת לים באוטובוס. למען האמת, לא ניתן להגיע לשום מקום בסופי שבוע ובחגים ללא רכב פרטי. תוסיפו את העובדה שבישראל האוטובוסים אינם עובדים 24 שעות כמו במדינות אירופה המערביות ותגיעו, ככל הנראה, למסקנה אחת-האוטובוס הציבורי אינו מספיק ציבורי.

הש כץ עובד, האמת-הוא באמת עובד ולא רע בכלל. אם הוא רוצה לחנך אותנו להשתמש באוטובוס במקום במכונית פרטית(וכך צריך) הוא צריך לבצע עוד רפורמה-באוטובוסים;להגדיל תדירות, להוריד מחירים, להפעיל  אוטובוסים גם בשבת. למנוע כניסה של רכבים פרטיים למרכזי הערים, או לדרוש תשלום נוסף על כניסה כזו, להפעיל אוטובוסים כל הלילה ולא רק את הקווי לילה שנגמרים בשלוש, שלוש וחצי ונתפסים גם ככה כאמצעי תחבורה של ילדים. לסיום, לבצע הסברה רחבה על הנסיעה באוטובוס ולא תפסיק, כי אם זה עובד בכל אירופה המערבית, אין סיבה שזה לא יעבוד גם פה.

"הגשמת האידאה איפוא באופן חלקי היא יותר חשובה לנו מאשר מלחמה עקשנית בעד התפיסה האבסולוטית של הרעיון"
פנחס לבון, גורדוניה - חוב. ט' יוני 1929 עמ' 21-22

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי