מרכבה עם המון סוסים - נפתלי בנט והאחדות המזוייפת

Thank you for rating this article.

היה לי מורה לאזרחות, מר אידל קראו לו. האמת, מורה לא רע בכלל על גבול המעולה. הוא היה חד, ענייני, בעל חוש הומור, ביטחון עצמי ותיבל את דבריו בקורטוב של ציניות. אלו הן תוכנות נדרשות למורה כובש, כזה שמושך אליו קשב וגורם לתלמיד לחשוב פעמיים לפני שהוא מפריע. מר אידל לימד אותנו אזרחות כפי ראות עיניו. מובן שהוא נצמד לתכנית הלימודים, אבל באזרחות כמו באזרחות, לא ניתן שלא להכניס את האישי פנימי, את האג'נדה, את הדעה האישית לתוך השיעור, כי הרי מהי אזרחות ללא האזרח ומהו שיעור אמיתי ללא מסר מן החיים עצמם.

מר אידל דיבר רבות על שסעים בחברה הישראלית. "יש בחברה הישראלית שסעים רבים, יותר מאשר בחברות אחרות בעולם המערבי" אמר. ובכן, הוא בהחלט צודק. במדינת ישראל של שנת 2013 ישנם שסעים רבים, לפחות כמספר השרים אשר על שפת הממשלה. נראה כי משנת 1948 ועד לשנת 2013 הלכו והתרבו להם השסעים והמחלוקות והויכוחים ואי ההסכמות וכי אכן הצדקנו ללא עוררין את המשפט "100 יהודים 10000 דעות".

על אחדות מדברים המון. ככל הנראה, הדיבורים הריקים הללו יימשכו. מקום המדינה ועד קץ הימים. שליח האחדות התורן הוא נפתלי. בנט נפתלי. השר נפתלי בנט, ראש סיעת הבית היהודי, אשר בא כמייצג זרם הציונות הדתית ואמר, וזהו ציטוט כמעט מדויק: "יש בעם הרבה נקודות משותפות ונקודות מחלוקת. נתמקד במימוש המשותף, וזה די הרבה. נמשיך להתווכח על היתר". לפי גרסת בנט, עם ישראל מאוחד, אחד הוא, ורב המשותף מהנבדל. המחלוקות הן קטנות, ההסכמות רחבות והשסעים קטנים קטנים. כה קטנים, שרק נשאר להסתירם מתחת לשטיח ואיש לא ישים לב שיש פה בכל מערכת בחירות ממוצע של 30 מפלגות המתמודדות לכנסת. איחוד לבבות, לב יהודי אחד ענק, גדול ורחב – זהו העם היושב בציון, לפחות לפי בנט.

זהו מסר איחוד הלבבות השקרי. במדינת ישראל של שנת 2013 יושב עם לא מאוחד בעליל. זהו לא מסר של פסימיות, זהו לא חזון חורבן הבית - זוהי האמת ואין בלתה. עם ישראל קרוע על נושאים רבים, לאו דווקא מדיניים. וזה בסדר גמור! ספק אם ישנו עם בעולם שהוא מאוחד. וכי מה הוא עם מאוחד? עם שכולם בו בדעה אחת? עם שכולם בו בתפישה אחת? איזה מן עם זה? עם של גלמים? עם של דגים? אני לא מכיר עם כזה ולמען האמת , איני בטוח כלל שאני רוצה להכיר.

הניסיון של מר בנט לטאטא הכל מתחת לשטיח, תוך אמירה "מה הבעיה, מדובר באבק מתחת לציפורניים, על הרוב אנחנו מסכימים, אז בואו נדהר קדימה", משול לאונייה המפליגה באוקיינוס ולה חור בירכתיים. קפטן נמו, מפקד האונייה, אומר: "אל דאגה, זה רק חור קטן". לעומתו עומד ג'ימי המלח ומשיב לו: "אבל קפטן, החור הזו אולי לא גדול, אבל כל הזמן נכנסים דרכו רק עוד ועוד מים והם כבר מהווים בעיה במשקל כבד".

וכך מנסה מר בנט להקטין את השסעים והמחלוקות. במקרה הטוב, הוא עושה זאת מבלי להבין שהמים עדיין נכנסים לתוך האונייה, מחלחלים פנימה ולאורך השנים רק מכבידים ומעמיקים את השסע. הוא אומר שאנחנו עם אחד, הוא מחייך הרבה לכולם, הוא כורת ברית עם יאיר לפיד, חילוני בן האימא של כל החילוניים ובכך יוצר ברית חזקה ובלתי שבירה עם מפלגה חילונית אשר קיבלה כוח אלקטוראלי חילוני רב. בנט רואה בברית הזו מסר של שותפות גורל ואיחוד לבבות-אנחנו באותה סירה, אנחנו על אותו הסוס. הוא לא תופס שיש פה מחלוקות ענק, שככל הנראה לא ניתן לגשר מעליהן ומוטב כי נשכיל להכיל האחד את השני ולקבל את העובדה שיש פה נושאים שבהם לא נקרב לבבות ולא נשיר בקול אחד. במקרה הטוב, הוא תמים וזאת זכותו. אלא שאני לא מאמין לו וזהו המקרה הרע!

במקרה הרע, נפתלי בנט לא באמת רוצה שאנחנו נבין. הוא עצמו מבין כי אנחנו אכן באותה סירה ושמה מדינת ישראל, אבל אנחנו בהחלט לא על אותו הסוס. אמנם אנחנו על אותה המרכבה, אבל למרכבה הזו המון סוסים וכל סוס- דוהר למקום לגמרי אחר. אז גם נפתלי דוהר. דוהר בדיוק לאן שהוא רוצה. דוהר וממסך אותנו בעשן סמיך ודביק של איחוד לבבי שקרי ואחדות מזויפת. הכל תרגיל טקטי ומסך עשן. על איזו אחדות מדבר בנט? אחדות עם מי? על שום פתרון לשאלה גדולה ומהותית הוא אינו מוכן להתפשר, לא מוכן ללכת לקראת. הוא אינו מוכן לפתרון שתי המדינות לשני העמים, בשום קונסטלציה. הוא לא מוכן לבצע שינויים מרחיקי לכת במעמד הדת במדינה, בסוגיות הגיור, בהסדרת מעמדם של הרפורמים והקונסרבטיבים והפסקת מעמדם כמוקצים. אין לו שום כוונה לשנות את אופיו של מוסד הרבנות, להחדיר למוסדות בית הדין הרבני דיינים מזרמי יהדות אחרים או להכיר בגיור אשר נעשה על ידם. מילותיו הן גבוהות אך חלולות, ריקות מתוכן. אין לו שום כוונה לקרב לבבות ולגשר על שסעים. הוא רק רוצה שקט ושייתנו לו לקדם את מה שחשוב לו- התיישבות יהודית, כלכלה ניאו ליברלית, תקציבים להתנחלויות וחיסול פתרון שתי המדינות לשני העמים. כל שאר הדיבורים הם מיסוך, הטעייה, תרגיל טקטי מבריק של האיש שקורא לכולם אחים ואחיות, אבל אין לו שום כוונה להיות אח ואחות של מי שלא כמוהו.

זהו מסר איחוד הלבבות השקרי. הייתי מעריך את בנט הרבה יותר אם הוא היה אומר – אין אחדות אמיתית בעם וככל הנראה גם לעולם לא תהיה. לי ישנן המטרות שלי. עם זאת, חברתי למר לפיד על מנת לשנות ולשפר מספר דברים אשר מפריעים לשנינו. אין זה אומר שאנו מתמזגים ונהיים אחד, אבל כאשר יש מטרה משותפת, צריך לאחד כוחות. תהיה אח על אמת בנט ותאמר לנו את האמת בפרצוף. זה מה שאחים טובים באמת עושים – מראים לאחים שלהם בדיוק מי הם.

חצי האלף הגיע. עד הפעם הבאה

"ישראל היא המקום היחיד עלי אדמות שבו יש ליהודים אפשרות לעצב את החיים הציבוריים שלהם על־פי האידאלים המסורתיים שלהם"
אלברט איינשטיין, נאום לפני הידידים של האוניברסיטה העברית 1954

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין - 2013 שלום עכשיו

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי