במה שונה רצח רבין מ"סתם" רצח?

Thank you for rating this article.

במה שונה יגאל עמיר מסתם רוצח?

בשנת 2003 היו בישראל 162 מעשי רצח פליליים שלא בסערת רגשות. בשנת 2004 היו כנ"ל 139. בשנת 2005: 142. בשנת 2006:  148...

מה הופך את רצח רבין למיוחד כל כך ? במה הוא שונה מ"סתם רצח" שהנה, בממוצע מתרחש אצלנו כאחת ליומיים...

שמא תאמרו: מפני שהנרצח היה אהוב על רבים ? ובכן, זה ממש לא קריטריון, מה עוד שלא בטוח שמספר אלה שחשו כלפיו אהבה לא יתקזז במספרם של אלה שראו בו עוכר ישראל,-  או שמא מפני שהיה מאד בכיר ועל כן דמו סמוק מזה של זוטר?

כמובן שהתשובה היא אחרת. ירי של שלושה כדורים בגבו של ראש ממשלה מכהן הוא לא רק ירי בגבו של יצחק רבין האיש. הוא גם ירי על מנת להרוג בגבה של הדמוקרטיה. זו הסיבה שחייל של אלפרון או של רוזנשטיין או מישהו שיורה והורג הוא "רוצח", ואילו יגאל עמיר איננו רק רוצח, אלא הוא מפלצת, אשר בהחלט רק עונש של כליאה בבידוד עד סוף ימיו יהלום לו.

ירי, על מנת להרוג, בגבה של הדמוקרטיה.

ואיך תקראו למי שמטה תוצאה של בחירות שהיו אמורות להיות דמוקרטיות, על יד זיוף, או על ידי אלימות, או על ידי מתן וקבלת שוחד?

האם אין כאן בדיוק ההבדל שבין "סתם רוצח" לבין יגאל עמיר?

ירי על מנת להרוג, בגבה של הדמוקרטיה.

ואולי האנאלוגיה לא נכונה. אולי לא רצח. אלא "רק" אונס. השגת התוצאה שאנחנו רוצים, "ביי הוק אור ביי קרוק", בלי להתייחס כלל לשאלה מה בעצם, ומה באמת, ומה בכלל, רוצה הגברת.

האם זה לא אונס של הדמוקרטיה?

וכשלא גברת אחת כלשהי אלא הדמוקרטיה היא הנאנסת, האם לא צריך גם כאן לחול ההבדל האדיר והנורא שבין רצח "סתם", לבין רצח מפלצתי של ראש ממשלה מכהן?

השופטים בישראל רחמנים בני רחמנים, וספק אם אנס יקבל יותר מעשר שנים, ולא פעם ממש כך גם "סתם רוצח".

אבל לא כך, ולחלוטין בצדק, מי שירה ברבין. וירה למוות בו בזמן בגבה הכל כך פגיע וכל כך חשוף וכל כך שברירי של הדמוקרטיה.

וכך גם מי שמבצע אונס. משיג את שלו ברמייה, או בכוח הזרוע, או ברמאות, או בשוחד, בלי, סליחה על הביטוי, בלי "לשים קצוץ" על מה שהגברת, הדמוקרטיה, רוצה או לא רוצה.

ואני באמת חושב שלמרות שיש מי שבאיוולתם רואים בכך כמעט רק מעשה קונדס, זה לא פחות קטלני לנו, לכל מארג חיינו, לא פחות קטלני לנו מאשר רצח רבין. כי היריות הן בגבה של הדמוקרטיה.

ואני באמת מתכוון. פשוט כך. העונש על קניית מקום בכנסת בזיוף, או ברמאות, או באיומים, או בשוחד, צריך להיות מאסר עולם, ללא אפשרות לשחרור מוקדם.

"בנגב ייבחן העם בישראל ומדינתו"
דוד בן גוריון, משמעות הנגב שדה בוקר 17.1.1955

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי