עוז לתמורה בטרם ביזיון נוסף

Thank you for rating this article.

מה צריכה להיות אסטרטגיית הבחירות של מנהיג המאמין כי "אנו זקוקים היום למפת-דרכים מוסרית" שהיא "סיום הכיבוש"? - אין לי מושג עד כמה עמיר פרץ מאמין בדברים אלה‚ אותם הצהיר בעצרת לציון 10 שנים לרצח רבין. מבחינת התועלת הפוליטית של מי שמאמין בכך באמת‚ ההתנהלות של פרץ (או ביילין) לקראת הבחירות היא חזרה על האסטרטגיה הקודמת‚ וחזרה על אותו כישלון באותה דרך אינה טעות אלא ביזיון. אני מסתמך על מה שהתפרסם כאן השבוע:  פרץ אמר ש"יימשך הקמפיין החברתי-כלכלי"‚ וכן‚ הוא ויו"ר מטה ההסברה יולי תמיר אמרו‚ ש"מנסים לדחות אותנו חזרה לסדר היום הביטחוני...". נראה שפרץ‚ בעצת יועציו‚ החליט שלא "ידחקו אותו" ללכת לבחירות על פי מפת הדרכים המוסרית.  כאשר‚ בבחירות שאחרי רצח רבין‚ היה לפרס (שהפסיד) יתרון גדול בסקרים על נתניהו‚ מנהל הקמפיין שלו‚ חיים רמון (היום שניהם ב"קדימה")‚ אמר: "הם ניסו לגרור אותנו לדיון על שאלות חוץ וביטחון אבל לא נתנו להם!" – עכשיו פרץ ותמיר עלולים לחזור על התרגיל הזה.

 במערכת השפעה למען סיום הכיבוש חייבים לעשות מהפך ולהתבסס על עקרונות המנוגדים לכל הווייתם של יועצים מסוג אנשי פרסום ויחסי-ציבור. הם כמו הפוליטיקאים מומחים רק לטכניקות של השפעה על אנשים כדי שיקנו דברים שהם רוצים ממילא‚ תוך ניצול הפחדים והתשוקות שלהם.  הם גם יודעים לעורר הזדהות עם מסרים‚ אבל רק כאלה שהאנשים אוהבים ממילא‚ כמו ביטחון‚ אישור לדעותיהם הקדומות‚ הצדקה לשנאתם‚ תמיכה בנטייתם להאשים אחרים‚ או הטבות חומריות מוחשיות.  שום טכניקה המתאימה למכירת סחורות כאלה לא תואיל לעניין סיום  הכיבוש.  כאן יש למכור "סחורה" לאנשים שלא רוצים בה‚ מפחדים ממנה. קהל-היעד‚ ו"השכבות החלשות" ביתר-שאת‚ הם אזרחי אומה במלחמה החיים בעולם שבו היא קיימת בזכות הכוח.   הם מלאי פחדים ושנאה ויש בהם חוסר אמון גמור ביחס לעם השני.  יש להם גם אמונה מוחלטת‚ בלתי תלויה בנסיבות‚ שהדרך להתמודד עם האויב היא כוח ורק כוח בעוד שכל וויתור הוא סכנה וגילוי חולשה.  זהו הפרופיל הפסיכו-פוליטי של קהל-המטרה שצריך להשפיע עליו‚ על מנת לשכנע רבים ככל האפשר מתוכו שיתמכו בוויתור על שליטה בכוח ובנסיגה משטחים.  אין פלא שכל היועצים ידעו רק לייעץ‚ שאת הכוונות האלה צריך להצניע ולהצטייר כ"ביטחוניסט"‚ כמו רבין או ברק.

כמי שחקר את המנטאליות הפוליטית הרווחת אצלנו‚ אני יכול לומר ששמירה על הזהות הקולקטיבית במלחמה היא האינטרס העליון של הבוחרים‚ ושעל כן התמיכה פוליטית בישראל ניתנת תמיד על פי "סדר-היום הביטחוני" ולא מעמדי או אחר.  הימנעות מהתמודדות בתחום זה נתפסת בצדק כחולשה‚ כהודאה בכך שיש לך מה להסתיר. העיקרון הבסיסי‚ שעליו חייבת להתבסס אסטרטגיה של השפעה שמטרתה להטות את דעת הציבור לכיוון של וויתור על הפעלת כוח‚ הוא זה: אין סיכוי להעלמה ואין סיכוי בפנייה אל התשוקות והפחדים האי-רציונאליים ואל הדחפים העדריים. חייבים להעלות את הפחדים והתסביכים למודעות גלויה ולהתמודד איתם על ידי פניה אל הכבוד העצמי-האישי‚ אל התבונה‚ אל היסוד המוסרי שבאישיות – אל היסודות שפרסומאים ואנשי מכירות מראש לא מתחברים אליהם. חייבים לעשות זאת בדרך שתעורר אמון וביטחון בכוונות המנהיג‚ לבנות דמות של אדם מוסרי ואמיץ‚ גלוי-לב‚ חזק ובוטח בעצמו‚ שאינו מפחד מן היצרים המשתוללים במצב של מלחמה ובמיוחד אינו נרתע מהתמודדות עם יריב פוליטי נחוש ותוקפני.  עליו להיות פרו-אקטיבי ביחס לפעולות איבה ולהיות מוכן לשכנע שהכיבוש מעודד וסיום הכיבוש ימנע פיגועים‚ גם אם לפני הבחירות יתרחש פיגוע גדול.

איש עדיין לא העז לבדוק לעת בחירות כמה קולות יש למצפון‚ לכבוד עצמי אנושי‚ ולתבונה.   אבל אני בטוח לגמרי בתוצאות של התייצבות או אי התייצבות גלויה ונחושה לצד "מפת הדרכים המוסרית":  אם לא תהיה התייצבות כזאת כבר עכשיו‚  לא רק שאין למפלגת העבודה סיכוי להרכיב ממשלה -- אין לה גם סיכוי להיות אופוזיציה.  לכל היותר יהיו לנו ליכוד אלף‚ בית‚ ועכשיו גם גימל. לעומת זאת‚ אם היא אכן תתייצב למאבק המוסרי בנחישות וברגישות לכבוד האדם שאליו פונים ולתבונתו – גם אם פרץ לא יזכה בבחירות הוא יזכה בתמיכה של רבים שאחרת לא יצביעו בעדו‚ ויציב סימן דרכים היסטורי חדש במאבק של האומה הזאת על נפשה וזהותה המוסרית.

 

  דוקטור אולק נצר הנו פסיכולוג המתמחה בהתנהגות פוליטית (צרו קשר - This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it..il)

"במרכזה של ההיסטוריה העברית עומד דבר הגשמת הציונות במלוא היקפה ותוכנה... במרכזה של ההיסטוריה האנושית עומד דבר הגשמת הסוציאליזם במלוא היקפו ותוכנו"
ברל כצנלסון, הצעה לפרוגרמה למפא"י 1928

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי